Tullverket

Lämna MRN-nummer vidare i logistikkedjan vid export

Som exportör måste du förse rätt aktör med exportdeklarationens MRN-nummer. Därför måste du känna till vilka aktörer som lämnar uppgifter i de senare stegen.

Den nya exportprocessen består av uppgiftslämnande i tre steg:

  • steg 1 – exportdeklaration
  • steg 2 – anmälan av varor till utförselkontoret
  • steg 3 – anmälan om varors utförsel.

Du som exportör måste förse rätt aktör med exportdeklarationens MRN-nummer. MRN-numret ska sedan lämnas vidare till den aktör som lämnar anmälan av varors utförsel i steg 3. Därför måste du känna till vilka aktörer som lämnar uppgifter i de senare stegen.

MRN-nummer ska lämnas vidare

Exportprocessen startar med att deklaranten eller dennes ombud lämnar en exporttulldeklaration genom meddelande IE515. När varorna är frigjorda för export erhålls ett MRN-nummer.

Utifrån dessa uppgifter i exportdeklarationen ska deklaranten eller dennes ombud förmedla detta MRN-nummer vidare i logistikkedjan till en aktör vid platsen för utförsel, eftersom denna aktör i steg 2 ska lämna anmälan av varor till utförseltullkontoret genom meddelande IE507.

Lagstiftningen anger inte vem som har ansvaret att lämna anmälan av varor till utförseltullkontoret. Det kan vara olika aktörer som tar på sig ansvaret, exempelvis en hamn- eller en flygplatsterminal.

MRN-numret ska sedan lämnas vidare till den aktör som lämnar anmälan av varors utförsel i steg 3.

Hur MRN-numret förmedlas och till vem är upp till er själva att avgöra i samråd med de andra aktörerna.

Tre möjliga scenarier

I följande tre scenarier kan du se exempel på hur MRN-nummer lämnas vidare i logistikkedjan.

Scenario 1: direkt export – flyg (ej STC)

Ett möjligt scenario:

Deklaranten anlitar en speditör som ska transportera varorna ut ur EU. Varorna ska fraktas på lastbil till flygplatsterminalen och därefter transporteras direkt med flyg till ett land utanför EU (utan att mellanlanda inom EU).

Samma scenario gäller direkt export vid andra transportsätt.

  • Deklaranten, eller ett av deklarant anlitat ombud, skickar exporttulldeklarationens MRN-nummer (samt en förtydligande text ”ej STC”) till nästa part i logistikflödet, i detta fall till speditören. Om speditören har agerat som deklarantens tullombud i exportdeklarationen har de redan ärendets MRN-nummer.
  • Speditören agerar som aktör vid platsen för utförsel.
  • Speditören lämnar anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) när varorna finns på den godkända platsen för utförsel (steg 2).
  • När varorna är frigjorda till utförsel (meddelande IE525) får flygplanet lyfta.
  • Speditören agerar sedan ombud för flygbolaget (fraktförare efter utförsel) och lämnar anmälan om varornas utförsel (IE590) (steg 3).
  • Deklaranten eller deklarantens ombud får ett intyg om varornas utförsel (IE599).

Scenario 2: indirekt export – sjö (ej STC)

Ett möjligt scenario:

Deklaranten anlitar en speditör för transport av varor ut ur EU. Transporten går på lastbil till en hamn i Sverige. Där lastas varorna ombord på en feeder-båt för transport till en hamn i en annan medlemsstat. Varorna lastas där över till ett oceangående fartyg för transport ut ur EU. Deklaranten har inte yrkat på STC-förfarandet.

Samma scenario gäller indirekt export vid andra transportsätt.

  • Deklaranten, eller ett av deklaranten anlitat ombud, skickar exporttulldeklarationens MRN-nummer (samt förtydligande text ”ej STC”) till nästa part i logistikflödet, i detta fall till speditören. Om speditören har agerat som deklarantens tullombud i exportdeklarationen har de redan ärendets MRN-nummer.
  • Speditören skickar exporttulldeklarationens MRN-nummer till aktören på platsen vid utförsel – i detta fall till terminalen i den hamn där varorna ska lämna EU, alternativt till rederiet.
  • Terminalen, alternativt rederiet, agerar aktör på platsen för utförsel och lämnar anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) (steg 2).
  • Terminalen skickar exporttulldeklarationens MRN-nummer till nästa part i logistikflödet, i detta fall till det oceangående fartygets rederi. Om det rederiet har lämnat IE507 har de redan ärendets MRN-nummer.
  • Rederiet agerar fraktförare efter utförsel och lämnar anmälan om varors utförsel (IE590) (steg 3). Rederiet kan också anlita ett ombud för uppgiftslämningen, till exempel en speditör.
  • Deklaranten eller deklarantens ombud får ett intyg om varornas utförsel (IE599).

Om svenska rederier (feeder-båten) ändå vill ha information om exportdeklarationens MRN-nummer i detta scenario är det upp till dem att ha rutiner i logistikkedjan för detta.

Scenario 3: STC

Vad är STC?

STC (Single Transport Contract) är en förenkling som innebär att uppgiftslämning sker i endast två steg. Du behöver ha en genomgående frakthandling och STC kan användas för sjö-, flyg- järnvägs- och posttransporter.

Du kan läsa mer om STC och när det kan tillämpas på följande sida:

STC – Single Transport Contract

Så deklarerar du vid STC

Om STC är möjligt kan du i exportdeklarationen yrka på att tillämpa STC genom att ange kod 30500 i dataelement 12 02 008 000, ytterligare uppgifter.

Utförseltullkontor anges i exportdeklarationen i dataelement 17 01 000 000.

Deklarationshandledning för standardtulldeklaration för export

Ett möjligt scenario:

Deklaranten anlitar en speditör för transport av varor ut ur EU. Deklaranten vill åberopa förenklad exportprocedur STC och anger därför koden 30500 i deklarationen och hänvisar till det Single Transport Contract hen har skrivit med sin speditör.

Transporten går på lastbil till en hamn i Sverige. Där lastas varorna ombord på en feeder-båt för transport till en hamn i en annan medlemsstat. Varorna lastas där över till ett oceangående fartyg för transport ut ur unionen.

Samma scenario gäller STC vid transporter med flyg, järnväg och postförsändelser.

  • Deklaranten, eller ett av deklaranten anlitat ombud, skickar exporttulldeklarationens MRN-nummer och information om att STC ska användas till nästa part i logistikflödet, i detta fall till speditören (förslag: MRN-nummer + förtydligande text ”STC”). Om speditören har agerat som deklarantens tullombud i exportdeklarationen så har de redan ärendets MRN-nummer.
  • Speditören skickar exporttulldeklarationens MRN-nummer och information om att STC ska användas till en eller flera aktörer vid platsen vid utförsel, i detta fall terminalen i den hamn där varorna ska lämna EU, alternativt till rederiet.
  • Terminalen eller rederiet agerar fraktförare på platsen för utförsel och lämnar anmälan varors ankomst till utförseltullkontoret (IE507) (steg 2).
  • När varorna är frigjorda för utförsel (meddelande IE525) får fartyget lämna hamnen.
  • Vid STC lämnas ingen anmälan om varornas utförsel (IE590) (steg 3).
  • Deklaranten eller deklarantens ombud får ett intyg om varornas utförsel (IE599).

Hitta information i e-tjänsten Fråga status

En e-tjänst för att fråga på ärendets status kommer att finnas, där du genom att ange MRN-nummer kan få svar på om deklarationen har status

  • frigjord för export
  • frigjord för utförsel
  • exported (utförselbekräftad, exportproceduren avslutad).

Du kommer också att kunna se vilket utförseltullkontor som har angetts i exportdeklarationen.

Sidan uppdaterades:

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)