EDI – Frågor och svar om signeringscertifikat
Vi svarar på de vanligaste frågorna kring EDI signeringscertifikat.
E-tjänsten Certifikatbeställning
Jag kommer inte åt e-tjänsten för certifikatbeställning, hur gör jag?
Det är bara Tullverket som kan tilldela behörighet till e-tjänsten Certifikatbeställning. Det förutsätter att:
- företaget du ska hantera certifikat åt har behörighet till Tullverkets e-tjänster och har anmält en behörighetsadministratör
- du som ska hantera certifikat har en personlig inloggning till e-tjänsterna. Den får du av företagets behörighetsadministratör som lägger till dig som användare
- företaget har anmält dig som kontaktperson för signeringscertifikat och
- företaget har en registrering för kommunikation via EDI (TVEDI).
Om du redan är anmäld som signeringskontaktperson och har behörighet till Tullverkets e-tjänster, men inte har tillgång till e-tjänsten Certifikatbeställning kan du kontakta EDI-certifikat.
E-tjänsten Certifikatbeställning är bara tillgänglig för personer som har svensk e-legitimation, för närvarande endast bank-id.
E-postnotifiering
Jag har fått e-post om utgångsnotifiering för signeringscertifikat, vad innebär det?
Det här meddelandet är en påminnelse om att ditt Företags signeringscertifikat snart blir ogiltigt. Företagets unika signeringscertifikat är giltigt i 14 månader och behöver bytas ut regelbundet. Tullverket skickar ett meddelande till företagets anmälda signeringskontaktperson åtta veckor innan signeringscertifikatet blir ogiltigt. Om du inte redan har gjort det så behöver du beställa ett nytt certifikat innan det gamla går ut, annars blir det stopp i företagets test- och produktionsflöde. Du kan beställa certifikatet antingen via e-tjänsten Certifikatbeställning eller via brev och e-post.
Jag har inte fått någon e-post om utgångsnotifiering, varför?
Vid registrering av signeringskontaktperson registreras även e-postadressen. Har din e-postadress ändrats, till exempel vid giftermål eller att företaget har bytt namn? Om du har tillgång till e-tjänsten Certifikatbeställning kan du ändra e-postadressen där eller så anmäler du ändringen på blankett tv404.35 som finns på sidan EDI – Signeringscertifikat och anmälan av kontaktperson.
När du byter e-post i Tullverkets e-tjänster behöver du även byta adressen i e-tjänsten Certifikatbeställning för att du ska få utgångsnotifieringar från Tullverket.