Tullverket

Avfall

Avfall har de senaste decennierna blivit en global handelsvara. Det har resulterat i en ökning av avfallstransporter både i avfallsproducerande länder men också över gränserna mellan olika länder. En del av avfallet klassas som farligt vilket kan leda till risker för människors hälsa och för miljön.

För att skydda miljön och människors hälsa finns omfattande regler för transporter av avfall över gränserna. Du som handlar med avfall har ansvar för att veta vad som gäller för din sändning.

Avfall är varor som en person eller företag väljer att göra sig av med. I de flesta fall är klassificeringen av varan densamma oavsett varans skick. Tullverket vill att du som agerar som ombud är extra uppmärksam i de fall godsets styrkande handlingar visar på ett lågt pris per kilo och sändningen ska gå till ett utvecklingsland eller till Mellanöstern.

Många länder saknar kunskap om hur farligt avfall ska hanteras. Därför finns Baselkonventionen, en internationell överenskommelse om kontroll av transporter över nationsgränser och hantering av avfall.

Med Baselkonventionen som grund har EU antagit Europaparlamentets förordning (EG) nr 2024/1157 om transport av avfall. För dig som är etablerad inom EU är förordningen det viktigaste regelverket.

Till förordningen finns bilagor med förteckningar över avfall som du måste kontrollera ditt avfall mot, eftersom olika regler gäller för bilagorna:

De delar som främst rör Tullverket beskrivs så här:

Export till länder utanför EU

Export av avfall som kan bortskaffas från EU är

  • förbjuden som allmän regel,
  • tillåten till länder i Europeiska frihandelssammanslutningen om dessa länder
    • är parter i Baselkonventionen,
    • ointe har förbud mot sådan import,
    • ouppfyller EU:s interna transportregler, med vissa modifikationer.

Export till länder utanför OECD

Export av

  • riskavfall och vissa andra typer av avfall (förtecknade i bilaga V), inbegripet plast, för återvinning är förbjuden utom i vissa undantagsfall,
  • icke-farligt avfall är förbjuden, med undantag för
    • metallavfall och metallhaltigt avfall som omfattas av de allmänna informationskraven eller förfarandena med skriftlig förhandsanmälan och skriftligt förhandsgodkännande,
    • om ett land kan visa att avfallet kommer att hanteras på ett miljömässigt hållbart sätt och begär att inkluderas i den förteckning över godkända mottagarländer som kommissionen ska anta senast den 21 november 2026 och uppdatera regelbundet.

Andra krav

I andra krav föreskrivs att

  • Kommissionen ska övervaka exporten av EU-avfall, särskilt plast, till OECD-länder för att undersöka dess påverkan på miljö och hälsa, och för att säkerställa att det inte fraktas vidare till tredjeländer.
  • exportörer måste uppvisa att avfallet kommer att hanteras på ett miljömässigt hållbart sätt.
  • exporter av avfall till Antarktis och utomeuropeiska länder och territorier är förbjuden.

Import till EU från länder utanför EU

Genom förordningen

  • förbjuds import av avfall för bortskaffande eller återvinning utom från
    • parter i Baselkonventionen,
    • andra länder som EU eller dess medlemsstater har ingått bilaterala eller multilaterala förbindelser med,
    • andra områden i undantagsfall, t.ex. en kris, fredsbevarande insatser eller krig,
  • krävs att behöriga myndigheter i EU säkerställer att det importerade avfallet inte äventyrar människors hälsa och hanteras på ett miljömässigt hållbart sätt.

Rådets förordning nr 333/2011 om kriterier för fastställande av när vissa typer av metallskrot upphör att vara avfall

Naturvårdsverket beslutar om avfallstransporter

I Sverige är det Naturvårdsverket som är ansvarig myndighet. De tillsammans med de andra inblandade ländernas myndigheter, godkänner eller nekar till avfallstransporter över gränserna. När du vet i vilken bilaga ditt avfall finns så beror reglerna också på till vilket land du ska skicka avfallet och vad som kommer att hända med avfallet i mottagarlandet. Avfall som inte ska återvinnas får till exempel inte exporteras från EU och Efta. Dessutom är det förbjudet att skicka avfall som klassas som farligt utanför EU, Efta eller OECD.

Vanliga exempel på farligt avfall är

  • bildelar
  • kylskåp
  • frysar
  • datorskärmar
  • batterier
  • övrig elektronik
  • däck
  • motorer.

Begagnade varor kan klassas som avfall

Ibland kan det vara svårt att bedöma om det som ska exporteras är en begagnad produkt eller avfall. En vara klassas som avfall om den till exempel

  • inte är komplett och saknar viktiga delar
  • är i dåligt skick, sliten eller skadad
  • är gammal eller omodern
  • saknar en användning eller marknad.

Så gör du exporten hos Tullverket

Om varorna får exporteras måste du göra följande:

  • Skicka exportdeklarationen som ett UNU-meddelande (standardförfarande export).
  • Även om du är AEO-certifierad ska skicka deklarationen som ett UNU-meddelande och du får inte sända den i det kvalitetssäkrade flödet.
  • Ange åtgärdsindikator (call me-kod) 01 som visar att varorna omfattas av exportrestriktioner, men att du uppfyller villkoren.

Avfall som upphör att vara avfall

Metallskrot

År 2011 fastställde EU i rådets förordning (EU) nr 333/2011 kriterier för när vissa typer av metallskrot upphör att vara avfall så kallad end of waste. Förordningen kom till i syfte att främja återanvändningen av metallskrot. Med de fastställda kriterierna för när metallskrot upphör att vara avfall ska skrotet kunna användas direkt i nyproduktion. För varje sändning ska producenten eller importören utfärda en försäkran om överensstämmelse enligt bilaga II i förordningen.

Din sändning kan kontrolleras

Tullverket har befogenheter att kontrollera sändningar av avfall som exporteras eller importeras. Vi kan till exempel hålla kvar en avfallstransport för att kontrollera att sändningen är korrekt deklarerad och att alla nödvändiga uppgifter är lämnade. Om det finns misstanke om brott kan avfallstransporten hållas kvar med stöd av bestämmelserna om beslag i 22 § smugglingslagen.

Bedömningen om godset är att betrakta som avfall, och i så fall om det är att betrakta som illegalt görs av de operativa tillsynsmyndigheterna som är länsstyrelserna.

Tullverket har inte befogenheter att kontrollera avfall vid gräns mot andra EU-länder.

Syfte med bestämmelserna

Det primära syftet med förordningen om transport av avfall är att skydda miljön och människors hälsa.