Tullverket

På gång inom tullområdet

Omställning pågår till en helt digitaliserad tullhantering. Stora delar av import- och exportsystemen är på plats, men utvecklingsarbetet fortsätter. På den här sidan kan du följa med i vad som är på gång under de närmsta åren. Du kan också läsa om annat utvecklingsarbete som pågår.

Tullinspektör i uniform ler och står vid ett bord och skriver på en dokument.

Foto: Mette Ottosson

Omställning pågår till en helt digitaliserad tullhantering. Stora delar av import- och exportsystemen är på plats, men utvecklingsarbetet fortsätter. Läs mer om vad som är på gång under de närmsta åren.

På gång de kommande åren

Bild som illustrerar texterna i tidslinjen nedan.Förstora bilden

Bilden visar övergripande vilka förändringar som planeras. I tidslinjen nedan kan du läsa mer om vilka tidpunkter som är aktuella för de olika systemen. Tidslinjen uppdateras fortlöpande.

  1. 2025

     

    ICS2 – summarisk införseldeklaration och anmälan av transportmedels ankomst

    Importkontrollsystemet ICS2 fas 3 infördes under våren 2025. Summariska införseldeklarationer lämnas i det nya importkontrollsystemet ICS2.

    CCI – centraliserad klarering import (standardtulldeklaration)

    Centraliserad klarering införs i två delar. Den första delen omfattar bland annat standardtulldeklaration. Den andra delen omfattar exempelvis förenklad och kompletterande deklaration samt registrering i deklarantens bokföring. I Sverige infördes centraliserad klarering för standardtulldeklaration den 2 juni 2025. Vad gäller del 2 planerar vi för att denna ska införas i Sverige den 1 september 2026.

    Bevis om varors tullstatus (Pous)

    Den 15 augusti 2025 infördes Pous fas 2 som omfattar manifest för tulländamål, även kallat Customs Goods Manifest, CGM. Eftersom den tilltänkta kopplingen mellan Pous-systemet och MNSW (Maritime National Single Window) inte finns på plats kräver inte Tullverket att Pous fas 2 och CGM används från detta datum. Det innebär att de företag som tidigare har utfärdat rederimanifest som tullstatusbevis fortsatt kan göra så fram till det att en annan lösning har presenterats.

    Ingen ändring sker vad gäller T2L och T2LF i Pous. De företag som fortsatt har behov av dessa, antingen som tillståndshavare (ACP) eller icke-tillståndshavare, kan begära bestyrkande eller registrering i Pous. T2L och T2LF gäller oavsett transportsätt.

    Avvikelserapportering tillfällig lagring (DTL)

    Den 1 december 2025 kommer avvikelserapport för tillfällig lagring att kunna göras digitalt.

    Deklaration för tillfällig lagring i sjöflödet

    Tullverket planerar för möjligheten att, med start i december 2025, kunna lämna deklaration för tillfällig lagring (DTL) direkt till Tullverket för varor som ankommer med sjötransport. Det blir ett alternativ till att använda lastdeklarationen Fal 2 som DTL.

  2. 2026

    NCTS – transiteringssystemet, fas 6

    NCTS fas 6 är en vidareutveckling av NCTS fas 5 och införandet av fas 6 påbörjades inom EU i mars 2025. I Sverige kommer införandet att ske i slutet av februari 2026.

    EIDR export – registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export

    Registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export, införs den 26 februari 2026.

    Det blir ett krav på fler uppgifter i bokföringen, motsvarande det som gäller för förenklad deklaration. Det blir också ett krav på att lämna en anmälan till Tullverket för varje registrering som görs i bokföringen.

    Summarisk utförseldeklaration och anmälan om återexport

    En e-tjänst tas fram för de fall där en exportdeklaration inte ska lämnas och du istället har behov av att lämna en separat summarisk utförseldeklaration. E-tjänsten införs under hösten 2026.

    En e-tjänst tas också fram för anmälan om återexport, exempelvis för varor som befinner sig i tillfällig lagring och ska anmälas till återexport. E-tjänsten införs under hösten 2026.

    Elektroniska ATA-carneter (e-ATA)

    ATA-carneter bygger på två internationella konventioner (ATA-konventionen respektive Istanbulkonventionens bilaga A) som gör det möjligt att förenkla tullformaliteterna i samband med att varor tillfälligt förs in och ut i olika länder. I Sverige utfärdas ATA-carneter av behörig handelskammare.

    Den internationella handelskammaren (ICC) har utvecklat ett digitalt system för att ersätta dagens pappershantering. EU:s målsättning är att alla medlemsstater ska gå över till elektroniska ATA-carneter under våren 2026. Globalt kommer övergången att ske successivt. Det innebär att ATA-carneter kommer att hanteras både digitalt och i pappersformat under en övergångsperiod.

    CCI – centraliserad klarering import (full omfattning)

    Centraliserad klarering införs i två delar. Den första delen omfattar bland annat standardtulldeklaration. Den andra delen omfattar exempelvis förenklad och kompletterande deklaration samt registrering i deklarantens bokföring och kommer att införas i Sverige den 1 september 2026.

  3. 2027

     

    Maritime National Single Window (MNSW)

    Genom Maritime National Single Window (MNSW) införs de nationella delarna av EMSWe (European Maritime Single Window environment) som ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat. I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig för denna kontaktpunkt. De uppgifter som krävs för tulländamål, exempelvis anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring, ska kunna lämnas via denna enda kontaktpunkt.

    Införandet planeras i Sverige till kvartal 3 2027. MNSW kommer då att ersätta det system som idag finns i form av Maritime Single Window (MSW). Enligt EMSWe-förordningen är datum för införandet av MNSW den 15 augusti 2025. Analys pågår om vilken påverkan denna förändring i tidplanen kan ha på tullformaliteterna i form av anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring i sjöflödet. Tills vidare används befintlig övergångslösning.

    Bevis om varors tullstatus, manifest för tulländamål

    Pous fas 2 omfattar manifest för tulländamål, även kallat Customs Goods Manifest, CGM. Planen är att CGM ska implementeras fullt ut samtidigt med MNSW (Maritime National Single Window) – det framtida digitala gränssnittet för rapportering inom sjötransporter. Avsikten med CGM är att uppgiftslämningen ska ske integrerat med MNSW. Informationen går sedan automatiskt vidare till Pous-systemet, som hanteras av EU:s tullmyndigheter.

    Uppgradering tullager

    Det tullagersystem som vi införde 2016 behöver uppgraderas för att helt följa uppgiftslämnandet enligt bilaga B i tullkodexen. Analys av denna uppgradering pågår.

Övrigt utvecklingsarbete

Nytt faktureringssystem

Ett nytt system för att fakturera tull, skatt och avgifter infördes den 6 april 2025. Det ersätter dagens system och innebär förändringar för dig som tar emot tullräkningar från Tullverket.

Handel med restriktionsvaror

Inom ramen för den europeiska gröna given (European Green Deal) pågår ett omfattande arbete inom EU med regleringar inom en rad olika områden som syftar till att skydda medborgarna, miljön och att åstadkomma en konkurrenskraftig ekonomi. Handeln med vissa varor omfattas därför av förbud eller restriktioner.

Smart passage vid norska gränsen (EU Smart Border)

Smart passage vid norska gränsen är ett samarbete mellan svensk och norsk tull för att ta fram en lösning för en digital gränspassage. Det är en del av ett förarbete som pågår inom EU-projektet EU Smart Border.

Reformpaketet

Förhandlingar pågår i EU om kommissionens förslag till reformering av tullunionen, det så kallade reformpaketet, som innebär stora förändringar för tullmyndigheter och näringslivet.

Du kanske också är intresserad av