Tullverket

Export följt av transitering

Integrationen mellan det nya exportsystemet AES och transiteringssystemet NCTS benämns ”Export följt av transitering”. Det innebär att de exportärenden som påbörjas i AES och följs av en transitering automatiskt blir utförselbekräftade.

Felen i integrationen mellan export och transit är lösta

Tullverket har nu löst felen i integrationen mellan export och transit. Detta betyder att ’Export följt av transitering’ fungerar enligt specifikationerna. Man kan välja att skicka med varukod och nettovikt som kommunicerats, men som specifikationerna säger är det inte obligatoriskt förrän den 21 januari 2025 då övergångsreglerna för NCTS fas 5 upphör.

Vi ber om ursäkt för de problem som uppstått men är samtidigt tacksamma för den förståelse och det arbete ni lagt ner på er sida för att minimera problemen.

Felaktigt formaterade MRN-nummer för export i transitdeklarationer

Tullverket har observerat att det inkommer transitdeklarationer med felaktigt format på MRN-nummer för export som anges för dokumenttyp N830.

Exempelvis anges LRN-nummer (tull-id) för dokumenttyp N830, i stället för exportens MRN-nummer. Detta ska normalt leda till avvisning av transitdeklarationen. Tullverkets applikation har dock ett känt fel, som gör att ingen avvisning sker och att inget felmeddelande skickas ut i dessa fall.

De transiteringsdeklarationer som har skickats in med felaktigt format på exportens MRN-nummer behöver skickas på nytt med korrekt formaterat MRN-nummer för export.

En rättning kommer att tas fram, så att systemet korrekt kan avvisa deklarationer med felaktigt format på MRN-nummer för export.

Vänligen kontrollera att era applikationer anger exportens MRN-nummer enligt DDCOM appendix V.8.2.

EXP10-koden tas bort från godkänd avsändare-tillståndet

Ett fåtal aktörer (knappt 20 till antalet) har en EXP10-kod kopplad till sitt tillstånd som godkänd avsändare. Dessa aktörer har kontaktats av Tullverket och fått information att de från den 2 december inte längre kan använda denna platskod när de startar T2-transiteringar. De behöver ansöka om att lägga till nya platskoder i sina tillstånd som godkända avsändare. Ta kontakt med den person inom ert företag som har hand om tillståndsansökningar för att få mer information.

Begreppet "export följt av transitering" används för att beskriva den kommunikation som sker mellan de två systemen NCTS och AES. När du i transiteringsdeklarationen hänvisar till ett MRN-nummer för export, skickar NCTS en förfrågan till AES för att kontrollera status för exportens MRN-nummer (bland annat att det är giltigt) och "låser" det därefter till transiteringen. NCTS kommer därefter att även meddela AES att exporten har förts ut ur EU, och AES skickar denna information till dig som exportör.

Det är viktigt att känna till att en transitering kan innehålla flera exportdeklarationer, men en exportdeklaration kan enbart hänvisas till en transitering.

Integration mellan AES och NCTS

Från den 25 november kommunicerar transiteringssystemet NCTS med det nya exportsystemet AES. Det innebär att exportdeklarationer ”låses” till en transitering. Ärenden från TDS kommunicerar inte med NCTS. Från den 2 december kommer nya exportärenden hanteras i AES. De som har en export följt av transitering kommer att kommunicera exportens MRN-nummer till NCTS.

Ogiltigförklarande av transiteringar

Transiteringar i normalförfarandet hamnar i status ’Accepted’ (MRN-nummer tilldelats via IE028) när AES ger NCTS ett positivt svar, och därmed ”låses” exportdeklarationerna. För att låsa upp exportdeklarationerna måste en felaktig transiteringsdeklaration först ogiltigförklaras innan en ny kan startas med samma MRN-nummer för export. För att ogiltigförklara en transitering i status ’Accepted’ skickar ni enklast in NCTS-meddelandet IE014 (Begäran om ogiltigförklarande) och begär makulering. Tulltjänsteman vid avgångtullkontor behöver manuellt hantera er begäran om makulering. För snabb behandling kan aktuellt avgångstullkontor kontaktas direkt för åtgärd.

Reservrutin

Om en transitering inte får svar från AES på grund av att AES ligger nere kommer transiteringen inte kunna startas. Använd reservrutin i dessa fall.

Reservrutin – starta en transitering enligt normalförfarandet

Reservrutin – starta en transitering enligt det förenklade förfarandet

Exportdeklarationens MRN-nummer i transiteringsdeklarationen

Du ska ange MRN-nummer för export i dataelement 12 01 000 000 Tidigare dokument och ange koden N830.

Deklarationshandledning för transitering, NCTS

För exportdeklarationer uppstartade i Sverige och där transiteringen startas i Sverige ska enbart exportens MRN-nummer från AES anges i transiteringsdeklarationen från 25 november 2024.

För exportdeklarationer uppstartade i annat medlemsland och där transiteringen startas i Sverige ska exportens MRN-nummer anges i transiteringsdeklarationen oavsett om annat medlemsland är i AES-mode eller ej.

Se även mer om viktiga datum nedan.

Punktskattepliktiga unionsvaror

Om du behöver starta en transitering på punktskattepliktiga varor med tullstatus som unionsvaror ska du enligt EU-direktiv för punktskattepliktiga varor hänföra dessa till extern transitering, det vill säga T1, då de flyttas under ett uppskovsförfarande.

Viktiga datum

1 oktober

AES går i drift, men är ännu inte sammankopplat med NCTS. Det gamla exportsystemet TDS finns kvar parallellt

25 november 2024–1 december 2024

AES: Integrationen mellan det nya exportsystemet AES och transiteringssystemet NCTS kommer sker den 25 november och exportdeklarationer blir automatiskt utförselbekräftade.

TDS: Exportdeklarationer från det gamla exportsystemet (TDS) är undantagna från att ange uppgift om MRN-nummer för export i transiteringsdeklarationen under denna period. De kan inte valideras i transiteringen och blir inte heller utförselbekräftade.

AES och TDS: Om du har exportdeklarationer från både AES och TDS får du hantera dessa enligt de respektive exemplen ovan i de olika varuposterna i din transitering.

Läs mer om hur du gör i Tullnytt från den 8 november 2024

25 november 2024–1 juni 2025 (EIDR och UFF-meddelande)

Om du använder registrering i deklarantens bokföring (EIDR) med UFF-meddelande för export till Norge går det under denna period inte att ange exporttullid med kod N830 i dataelement 12 01 Tidigare dokument. Du kommer i så fall att få ett felmeddelande. Ett alternativ är att ange tullid eller referens till bokföringen i dataelement 12 03 Styrkande handlingar och välja lämplig tillhörande kod, till exempel NZZZ. Tänk dock på att dataelement 12 01 är en obligatorisk uppgift och måste fyllas i, du kan till exempel ange faktura eller fraktsedel.

2 december 2024

Det är enbart möjligt att lämna deklarationer om export/återexport i AES.

Platskoder i transiteringen

Det finns flera olika typer av platskoder som du kan använda i en transitering i det förenklade förfarandet, dvs när du startar transiteringen som godkänd avsändare. Du måste ansöka om att lägga till dessa platskoder i ditt tillstånd som godkänd avsändare.

Berör det återexport finns varorna sannolikt på ett tullager, tillfälligt lager eller en annan godkänd plats eftersom det är icke-unionsvaror. Du anger platskoden för detta lager i transiteringen. Om varorna är på aktiv förädling kanske de inte befinner sig på någon av dessa nämna lager eller platser. Du använder då den platskod där varorna befinner sig. Varor i aktiv förädling är icke-unionsvaror och du behöver starta en T1-transitering.

Godkänd plats för export

Denna platskod används när du vill starta en transitering på unionsvaror som du har gjort en exportdeklaration.

Godkänd plats för utförsel

Denna platskod beviljas för till exempel hamnar, flygplatser och järnvägsterminaler som hanterar unionsvaror. Om du hämtar unionsvaror här som redan är under ett exportförfarande och vill transitera dessa ut ur EU anges denna platskod i transiteringen.

Tänk på att du kan hämta unionsvaror i hamnar och på flygplatser för att köra dem till ett tullkontor och där starta en transitering enligt normalförfarandet. Den möjligheten finns inte för försändelser på järnväg.

Frågor och svar

Läs vanliga frågor och svar om export följt av transitering.

Frågor och svar om export följt av transitering

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Tullverket har löst felen i integrationen mellan export och transit.

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)