Reservrutin för anmälan av varors ankomst (Ava) och deklaration för tillfällig lagring (DTL)
Här får du veta vad du ska göra om det är driftstopp i Tullverkets system för anmälan av varors ankomst (Ava) och deklaration för tillfällig lagring (DTL).
Reservrutinen kan användas om
- det har gått mer än 30 minuter från den tidpunkt du skickade in ankomstanmälan/deklaration för tillfällig lagring och du ännu inte har fått svarsmeddelande från Tullverket, eller
- Tullverket har meddelat via mejl att reservrutinen kan få användas.
Reservrutinen förändrar inte skyldigheten att lämna anmälan om varors ankomst/deklaration för tillfällig lagring i Tullverkets system när de åter är i drift.
Kontakta oss för att åberopa reservrutin
För att få använda reservrutinen ska du ansöka och få ett godkännande. Så här gör du:
Under kontorstid, vardagar 08:00-16:00
Mejla ansökan med motsvarande uppgifter som skulle lämnas digitalt till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se och ange ”Ansökan om reservrutin Ava/DTL” i ämnesraden.
Utanför kontorstid
Ring oss på telefonnummer 08-456 65 60 för att meddela att reservrutin åberopas, samt skicka ett mejl med motsvarande uppgifter som skulle lämnas digitalt till reservrutin.ava.dtl@tullverket.se och ange ”Ansökan om reservrutin Ava/DTL” i ämnesraden.