Tullverket

Lediga jobb

Tullverket söker verksamhetsarkitekt till Uppbördsavdelningen

Vill du vara med och påverka vår framtida tullhantering och är du intresserad av kvalificerade och komplexa frågor med både nationell och internationell prägel? Du kommer att vara en viktig strategisk resurs och hantera intressanta frågeställningar i både nationella och internationella sammanhang.

Tullverket genomför för närvarande ett omfattande och mångårigt utvecklingsarbete för att klara av krav på moderna arbetsmetoder, digitala lösningar, automatiserade och standardiserade processer. Tullagstiftningen ställer höga krav på omställning, även arbetet mot Tullverkets målbild 2025 kräver effektivisering och kvalitetsökning i verksamheterna. I detta arbete kommer verksamhetsarkitekten att inneha en central roll i planering, stöd och styrning.

Uppbörd är tull, skatter och avgifter som Tullverket tar in för statens räkning. Uppbördsavdelningen har ett brett uppdrag att arbeta för en korrekt uppbörd genom de tre verksamhetsområdena tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Inom avdelningen arbetar ca 340 personer och våra huvudorter är Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall. Som verksamhetsarkitekt kommer du att placeras i avdelningens ledningsstöd.

Vi söker nu en verksamhetsarkitekt och erbjuder ett spännande och variationsrikt jobb inom en verksamhet som präglas av hög kompetens och tidvis högt tempo. Som verksamhetsarkitekt leds du huvudsakligen av avdelningsledningen där du också utgör ett stöd för verksamheten.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som verksamhetsarkitekt i Tullverket arbetar du nära verksamheten och har insikter i hur arbetsprocesser och verksamhet fungerar. Du har stor förståelse för verksamhetens behov och hur dessa kan omsättas till digitala lösningar och effektiva arbetssätt.

Du är med och ser till helheten för att säkerställa hållbara och kostnadseffektiva lösningar och ger stöd till förändringsarbetet i både planering, genomförande och effekthemtagning. Du följer också upp att beslutade strategier och principer efterlevs vid utveckling av verksamheten.

Som verksamhetsarkitekt stödjer du verksamheten och verksamhetens ledning med planering, stöd och uppföljning av utvecklingsbehov avseende arbetssätt, resurser, information och verktyg. En verksamhetsarkitekt har en central roll i avdelningens utvecklingsberedande arbete. Viktiga frågor för en verksamhetsarkitekt utöver att leda och stödja arbetet med att identifiera och planera utvecklingsbehoven är att se till samband, risker, beroenden, gränssnitt både inom och mellan verksamhetsområden. En verksamhetsarkitekt arbetar nära avdelningsledningen och samverkar med chefsarkitekt, IT-arkitekt, lösningsarkitekt men även andra roller i utvecklingsverksamheten som exempelvis sponsorer, projekt – och uppdragsledare, verksamhetsutvecklare och sakkunniga.

Du kommer att vara med i sammanhanget av andra arkitekter med uppgiften att samordna och kvalitetssäkra utvecklingsbehov och resultat från utvecklingen. Detta sker i Tullverkets arkitektursamordning och Arkitekturråd där du kommer att delta.

Vi söker dig som har:

• Erfarenhet av arbete där verksamheten utvecklas mot mål och strategier.
• Kunskaper kring hur digitalisering kan utveckla verksamheten.
• Erfarenhet av att vara ett stöd till ledningen i utvecklingsfrågor.
• Erfarenhet av samverkan med andra arkitekter och andra roller.
• Kunskap om hur man modellerar och analyserar en verksamhet.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift såväl på svenska som på engelska.
• Goda kunskaper i Officepaketet (Word, Excel, PP mm).
• Universitets-/högskoleutbildning. 

Det är meriterande om du har:

• Certifierad verksamhetsarkitekt eller liknande utbildning.
• Grundläggande utbildning inom Tullverkets fiskala verksamhet, eller motsvarande kompetens erhållen på annat sätt.
• Erfarenhet och kunskaper från verksamhetsarkitekturarbete i en stor organisation (beredning av strategiska förändringsbehov).
• Erfarenhet och kunskaper från arkitekturarbete i offentlig förvaltning.
• Erfarenhet och kunskaper från områden som ekonomi/uppbörd, tillståndshantering, revision/efterkontroll och statistikhantering.
• Erfarenhet av tullhantering från ett näringslivsperspektiv
• Erfarenhet av Sparx Enterprise Architect eller liknande arkitektur-/modelleringsverktyg.
• Erfarenhet av verksamhets- och IT-utvecklingsprojekt Erfarenhet av internationellt arbete.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är mål- och resultatinriktad, flexibel och analytisk och har utvecklad fallenhet för problemlösning. Du är utåtriktad och arbetar självständigt, tar egna initiativ och är en viktig kunskapsresurs för andra. Du är en bra kommunikatör med pedagogisk förmåga såväl i tal som skrift. Du är intresserad av omvärldsfrågor och hur de påverkar vår verksamhet.

Eftersom arbetet kräver dialog och samverkan med externa intressenter, kollegor och Tullverkets samtliga verksamheter vill vi att du har lätt för att samarbeta med din omgivning och att du uppträder professionellt. Arbetet som verksamhetsarkitekt innebär perioder av hög arbetsbelastning och du behöver ha förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022–543.

Placeringsort: Stockholm.

Resor i tjänsten kan förekomma.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning, då tjänsten är placerad i säkerhetsklass. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Gia Wickbom, tel. 08-405 03 22. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Svjetlana Buco tel. 011-15 85 44 och för Saco-S, Lena Edehag tel. 08-456 58 68

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 14 augusti 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

 

2022-07-02

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Quality assured

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.
4000