Pous fas 2 (manifest för tulländamål)
Från och med 15 augusti 2025 införs Pous fas 2 som omfattar manifest för tulländamål (även kallat CGM – Customs Goods Manifest). Med CGM bevisas varors tullstatus som unionsvara och är särskilt relevant för dig som transporterar unionsvaror sjövägen.
Vad är CGM?
CGM medför att ni, som företag, använder ett bevis om varors tullstatus för unionsvaror ombord på fartyg, istället för att utfärda flera T2L eller T2LF för en last. Det innebär att du ska lämna CGM-uppgifter manuellt i det centrala Pous-systemet, eftersom någon systemintegration (S2S) inte kommer att finnas. Du som har tillstånd som godkänd utfärdare av tullstatusbevis (ACP) behöver däremot inte registrera något i Pous. Tillståndshavare kan istället utfärda CGM, utan att begära bestyrkande eller registrering i Pous.
Ett CGM är inget specifikt formulär eller dokument. Det består av en bestämd mängd uppgifter, bl.a. uppgift om vikt, antal kollin, varukod, hänvisning till styrkande handling med flera. För dig som tillståndshavare (ACP) kan ett kommersiellt dokument ses som bevis om varors tullstatus i form av CGM ifall det innehåller de uppgifter som utgör ett CGM.
Uppgifter som utgör CGM för tillståndshavare
Dataelement – Uppgiftens namn (Uppgiftens status)
- 11 01 000 000 – Typ av deklaration (A)
- 11 03 000 000 – Varupostnummer (A)
- 12 01 000 000 – Tidigare dokument (A)
- 12 02 000 000 – Ytterligare uppgifter (A)
- 12 03 000 000 – Styrkande handlingar (A)
- 12 04 000 000 – Ytterligare referensuppgifter (A)
- 12 05 000 000 – Transportdokument (A)
- 12 08 000 000 – Referensnummer/UCR (C)
- 12 09 000 000 – LRN (A)
- 13 06 000 000 – Ombud (A)
- 13 17 000 000 – Den person som lämnar in manifest för tulländamål (A)
- 13 22 000 000 – Person som anmäler varornas ankomst för tullen (C)
- 15 04 000 000 – Beräknad datum och beräknad tid för ankomst till lossningshamn (A)
- 15 06 000 000 – Deklarationsdatum (B)
- 15 07 000 000 – Begärd giltighet för beviset (A)
- 17 11 000 000 – Behörigt tullkontor för bevis om varors tullstatus (A)
- 16 15 000 000 – Varornas förvaringsplats (A)
- 18 03 000 000 – Total bruttovikt (A)
- 18 04 000 000 – Bruttovikt (A)
- 18 05 000 000 – Varubeskrivning (A)
- 18 06 000 000 – Kollin (A)
- 18 08 000 000 – CUS-kod (C)
- 18 09 000 000 – Varukod (A)
- 19 01 000 000 – Containerindikator (A)
- 19 07 000 000 – Transportutrustning (A)
(A) = obligatorisk
(B) = rekommendation
(C) = frivillig
Vad är nytt med Pous fas 2 och CGM?
Ni som företag kan från den 15 augusti skicka in ansökan om bestyrkande, ändring, partiell presentation av CGM i Pous-systemet. Möjlighet att ansöka om ändring av ett registrerat CGM samt partiellt användande av CGM är nytt för Pous. Partiell presentation innebär att delar av ett CGM presenteras för det första destinationstullkontoret och resterande kan presenteras för de nästkommande tullkontoren inom unionen.
Vad gäller från den 15 augusti 2025?
Från och med den 15 augusti 2025 kan ni fortsatt använda er av fartygsmanifest, däremot måste CGM uppgifter ingå för att det ska gälla som bevis för att varor upptagna i detta manifest har tullstatus som unionsvara. Det är viktigt att känna till att det inte kommer att finnas någon system-till-system-lösning (S2S) för uppgiftslämning till Pous. All information kring CGM och T2L/F måste därför manuellt registreras i Pous-systemet.
Vad innebär detta för ert företag?
- Om du har tillstånd som godkänd utfärdare av bevis om varors tullstatus (ACP), kan du själv utfärda CGM utan att behöva vända dig till Tullverket för bestyrkande eller registrering i Pous. CGM utfärdade av tillståndshavare hanteras helt utanför Pous-systemet. CGM uppgifterna ska dock göras tillgängliga via ett kommersiellt dokument, till exempel fartygsmanifest, för att det ska kunna ses som ett tullstatusbevis i form av CGM.
- Om ni hanterar stora volymer unionsvaror för vilka ett tullstatusbevis krävs och ni inte har ACP-tillstånd, kan det vara strategiskt att ansöka om ACP-tillstånd. Då får ni möjlighet att utfärda egna CGM och slipper den manuella processen i Pous. Den manuella processen i Pous är i övrigt enkel.
- Oavsett vilket tillvägagångssätt ni använder för CGM, ska tullstatusbevisen fortsatt anmälas via MSW (Maritime Single Window) – precis som idag.
- Inga ändring sker vad gäller T2L och T2L i Pous. De företag som fortsatt har behov av dessa och antingen som tillståndshavare (ACP) eller icke-tillståndshavare, kan begära bestyrkande eller registrering i Pous. T2L och T2LF gäller oavsett transportsätt.
Hur lämnas CGM uppgifter
Avsikten med Pous fas 2 har varit att uppgiftslämningen ska ske integrerat med MNSW – det framtida digitala gränssnittet för rapportering inom sjötransporter. Informationen går sedan automatiskt vidare till Pous-systemet, som hanteras av EU:s tullmyndigheter. Eftersom införande av MNSW är försenat så är detta inte möjligt. Uppgiftslämning sker istället direkt till det centrala Pous-systemet.
Ni som företag fyller i och skickar en ansökan om bestyrkande av ett CGM i Pous-systemet, detta sker innan ett fartyg avgår. Behörigt tullkontor handlägger därefter ärendet och vid ett eventuellt godkännande tilldelas ärendet ett MRN. Om du med tillstånd som godkänd utfärdare (ACP) utfärdar ett CGM, så ska du inte registrera denna i Pous-systemet.
Läs mer om MNSW (Sjöfartsverket)
Sammanfattning för er som företag:
- Pous fas 2 och CGM införs 15 augusti 2025.
- Med Pous fas 2 tillkommer nytt tullstatusbevis i form av manifest för tulländamål (CGM). För ett CGM är det möjligt att ansöka om ändring, samt att presentera varorna partiellt, dvs dellossa varorna i olika hamnar.
- För att fartygsmanifest ska gälla som tullstatusbevis efter den 15 augusti, måste de innehålla alla uppgifter som utgör ett CGM.
- Har du ACP-tillstånd, ska du utfärda CGM genom att göra CGM uppgifter tillgängliga i ett kommersiellt dokument, t.ex. fartygsmanifest. Du som tillståndshavare ska inte registrera ett CGM i Pous-systemet.
- Utan ACP-tillstånd måste du ansöka om CGM i Pous-systemet.
- Det sker inga ändringar vad gäller T2L och T2LF.
Läs mer om vad som är på gång
Omställning pågår till en helt digitaliserad tullhantering. De stora import- och exportsystemen är på plats, men utvecklingsarbetet fortsätter. Läs mer om vad som är på gång under de närmsta åren.