Scenario sjöfart – filmtext
I den här filmen ska vi visa ett scenario med export av varor från Sverige till USA med fartyg från Göteborgs hamn.
Vi följer varorna genom exportens tre steg: steg 1 Exportdeklaration lämnas in av deklarant eller deklarantens ombud, steg 2 Aktör vid plats för utförsel lämnar Anmälan av varor till utförseltullkontoret och steg 3 Fraktförare efter utförsel lämnar Meddelande om varors utförsel.
Vem gör vad i detta scenario och vem ansvarar för de olika stegen?
Låt oss börja från början!
Exportören Ture från Torsby i Värmland ska exportera frysta lingon och blåbär till USA. Han tar kontakt med ett tullombud som deklarerar åt honom och som också ska hjälpa honom med transporten hela vägen till New York, USA.
Ombudet skickar en exportdeklaration IE515 till Tullverket från en godkänd plats för export.
Tullverket svarar med att tilldela deklarationen ett MRN och, om allt ser bra ut, frigöra varorna till export.
Nu när ombudet har exportdeklarationens MRN kan de kontakta rederiet som ska transportera varorna till USA för att boka plats för en sjöcontainer. Det ska framgå av bokningen vad som ska lastas i sjöcontainer, och exportdeklarationens MRN ska också anges. Om bokning av sjöcontainer har skett före det att exportdeklarationen IE515 har skickats till Tullverket, behöver ombudet komplettera bokningen med exportdeklarationens MRN.
Rederiet svarar ombudet med en bokningsbekräftelse, bokningsreferens, samt instruktioner om vilken hamn varorna ska transporteras till. I vårt exempel ska varorna transporteras till hamnen i Göteborg.
Nu kan ombudet anlita ett åkeri för att transportera varorna till hamnen. Ombudet ser till att åkeriet får rederiets bokningsbekräftelse. Bekräftelsen måste följa med varorna till hamnen eftersom chauffören måste kunna visa upp bekräftelsen för att få tillträde till hamnområdet.
Nu är allt klart och åkeriet kan hämta upp de frysta lingonen och blåbären hos Ture för transport till hamnen i Göteborg.
När transporten kommer till Göteborgs hamn så anmäler åkeriets chaufför containern vid gaten genom att visa upp rederiets bokningsbekräftelse.
När varorna anmäls så skickas också ett meddelande från gaten till rederiet att varorna finns på hamnområdet.
Vad händer nu?
Jo, varorna finns nu på platsen för utförsel och en Anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507, ska lämnas till Tullverket. Alltså steg 2 i exportproceduren.
Vem ska göra det?
Jo, det är en aktör vid platsen för utförsel som ska lämna anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507. Detta kan till exempel vara hamnterminal, rederi, skeppsmäklare, speditör m fl.
I vårt scenario lämnar aktör vid platsen för utförsel anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507.
Om allt ser bra ut så svarar Tullverket med ett meddelande om att varorna är frigjorda för utförsel och varorna får nu lämna hamnen för transport till USA.
Och förutsatt att deklaranten inte har yrkat på den förenklade exportproceduren STC, så ska fraktföraren efter utförsel, alltså rederiet som transporterar varorna över Atlanten, skicka Meddelande om varors utförsel, IE590, till Tullverket för att avsluta exportproceduren.
Så här kan det alltså gå till. Varorna är nu exporterade och deklaranten får ett Intyg om varors utförsel.
Men vad händer om Anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507, inte lämnas innan varorna lämnar unionen?
Jo, lämnas inte Anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507, vid utförseltillfället och varorna ändå förs ut så kommer Tullverket, 90 dagar efter det att varorna frigjordes till export, att starta ett efterlysningsförfarande. En förfrågan om ej utförselbekräftad export skickas till deklaranten eller till deklarantens ombud. Deklaranten eller ombudet kan då lämna alternativ bevisning som intygar att varorna har lämnat unionen. Samtidigt startar även en utredning om vem som är ansvarig för att varor förs ut utan att vara frigjorda för utförsel.
Tullverket utgår ifrån de förutsättningar som finns i varje enskilt fall och gör en bedömning av vem som är ansvarig för att varor förts ut utan att vara frigjorda till utförsel.
Varför är det då så viktigt att detta blir gjort? Jo, genom att Anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507, lämnas så kan Tullverket göra nödvändiga kontroller vid platsen för utförsel och därmed säkerställa att det är de varor som angetts i exportdeklarationen som också förs ut.
I många fall, med stöd av lagstiftningen, så kommer Tullverket anse att det är Den person som för ut varorna ur unionens tullområde som inte har fullgjort sin skyldighet att anmäla varor till utförseltullkontoret det vill säga rederiet i detta exempel.
Så i vårt fall med Tures export, om Anmälan av varor till utförseltullkontoret, IE507 inte hade lämnats, så hade Tullverket troligen bedömt rederiet som ansvarig och som hade ansetts vara den som brutit mot föreskrifterna i tullagstiftningen.
Men det är viktigt att förstå att Tullverket inte kan säga att det alltid är så. Varje enskilt ärende kommer att bedömas och utredas från fall till fall.
Vad händer när Tullverkets utredning av ansvarsfrågan är klar? Jo, den person som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot föreskrift i tullagstiftningen kan komma att dömas till böter för tullförseelse.
Sidan uppdaterades: