Tullverket

Reservrutiner för att lämna standardtulldeklaration i det nya importsystemet

Här får du veta vad du ska göra om du har råkat ut för driftstörningar och behöver lämna en standardtulldeklaration i det nya importsystemet.

Driftstörning hos deklarant eller ombud

Om felet finns i ditt system som deklarant eller ombud kan du i stället deklarera via Tullverkets e‑tjänst.

Driftstörning hos Tullverket

Om det uppstår en driftstörning mellan ditt företags datasystem och Tullverkets mottagningsfunktion eller i Tullverkets nya importsystem så kan du som deklarant eller ombud åberopa reservrutiner.

Detta förutsätter att

  • du kan upprätta en tulldeklaration i form av en utskrift som innehåller alla uppgifter i en tulldeklaration med LRN-nummer, och om du inte inom 40 minuter har fått svarsmeddelande från Tullverket att meddelandet har tagits emot
  • du på grund av störningar i Tullverkets importsystem inte kan förvänta dig ett svarsmeddelande till din digitala brevlåda.

Driftstörning i Tullverkets e-tjänst

Om det uppstår en driftstörning i Tullverkets e-tjänst får du som deklarant eller ombud åberopa reservrutiner.

Detta förutsätter att:

  • du kan upprätta en tulldeklaration i form av en utskrift som innehåller alla uppgifter i en tulldeklaration, med eller utan LRN-nummer
  • det har gått ut ett meddelande från Tullverket att det är driftstörningar i e-tjänsten, vilket sker när systemet har legat nere i 30 minuter.

Mejla uppgifterna för att åberopa reservrutin

När det är systemfel som ligger inom Tullverkets ansvarsområde och du som deklarant eller ombud vill åberopa reservrutinen ska du mejla alla uppgifter i importdeklarationen till reservrutin.import@tullverket.se.

I mejlets ämnesrad skriver du in LRN-numret och var godset befinner sig.


Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Default värde

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.

4000