Tullverket

Checklista för att deklarera i det nya exportsystemet

På den här sidan har vi samlat tips för dig som deklarerar i det nya exportsystemet.

Har du gått över till att deklarera i det nya exportsystemet? Följ punkterna nedan för att säkerställa att du gör rätt när du deklarerar.

Checklista

1. Följ deklarationshandledningen

Följ deklarationshandledningen för den typ av deklaration du ska göra.

Tänk på att det finns övergångsregler du behöver förhålla dig till under perioden fram till den 11 februari 2025. Den informationen finns i deklarationshandledningen.

Deklarationshandledningar vid export

2. Invänta meddelande om att varorna är frigjorda för export (IE529)

För att ärendet inte ska stoppas upp är det viktigt att du väntar in meddelandet om att varorna är frigjorda för export (IE529) innan du skickar anmälan av varor till utförselkontoret (IE507).

Har du fått ett MRN-nummer tillbaka (IE528) men inte fått meddelandet om att varorna är frigjorda för export? Det betyder att ärendet har fallit ut för manuell hantering av Tullverket. Avvakta besked om eventuell kontroll eller frigörande.

Du kan också gå in i e-tjänsten Tulldeklaration export för att se vilken status ditt ärende har. I ärendelistan hittar du ärendet med dess huvudstatus, och om du öppnar ärendet genom att klicka på raden så ser du även understatus. Om ärendet har fallit ut för manuell hantering står det "Godtagen – Under kontroll".

Behöver du komplettera ärendet med styrkande handlingar kan du göra det i e-tjänsten Uppladdning av handling.

Läs om processen vid standardtulldeklaration för export

Tulldeklaration export (e-tjänst)

Uppladdning av handling (e-tjänst)

3. Har du fått ett felmeddelande?

Har du fått ett felmeddelande trots att du har följt deklarationshandledningen? Titta i avsnittet Felsökning nedan för att få tips om hur du kan tyda felmeddelandet.

Felsökning

Om du får ett fel efter att du har skickat in en deklaration finns här några tips.

Börja alltid med att säkerställa att du har följt deklarationshandledningen. Om du har följt deklarationshandledningen, men fortfarande får ett fel, kan du ta hjälp att tolka felet enligt exemplet nedan.

Exempel på felsvar

Här ser du ett exempel på hur ett felsvar kan se ut:

<errorPointer>/CC515C/GoodsShipment/Consignment/TransportDocument[1] </errorPointer>

<errorCode>50</errorCode>

<errorReason>E1301</errorReason>

</FunctionalError>

<FunctionalError>

Så här kan du tolka svaret:

<errorPointer> beskriver vilket meddelande och vilket dataelement det gäller (meddelande /CC515C/ och dataelement /GoodsShipment/Consignment/TransportDocument[1]).

Ta hjälp av deklarationshandledningen för att se om du har matat in fel information i det aktuella dataelementet.

<errorCode> beskriver funktionell felkod (50).

Förklaring på dessa felkoder hittar du i tabellen nedan.

Funktionella felkoder

Kod

Beskrivning (på engelska)

12

Codelist violation

13

Condition violation (Missing)

14

Rule violation

15

Condition violation (Not allowed)

26

Duplicate Message ID

50

Transitional constraint violation

51

EDI violation post downgrade

52

Functional violation post downgrade

90

Unknown MRN

92

Message out of sequence

93

Invalid MRN

 

<errorReason> kan betyda olika saker.

De som börjar med

Följande koder är från kommissionens material och det finns ingen översättning:

  • E/B = övergångsregler. Det lättaste sättet att se om du har missat eller tolkat en övergångsregel felaktigt är att ta hjälp av deklarationshandledningen och det dataelement som pekas ut i errorPointer (se ovan).
  • R = regel
  • C = villkor.

Kommissionens material är svårt att tyda därför är vår rekommendation när ni får en errorReason som börjar med E, B, R eller C att

  • titta i <errorPointer> för att se vilket meddelande och dataelement som felet gäller (se ovan)
  • titta i deklarationshandledningen hur detta dataelement ska fyllas i.

Exempel

Du har fått felkod E1301, och <errorPointer> pekar på dataelementet Tidigare dokument (12 01 000 000).

I deklarationshandledningen kan du läsa att uppgiften endast kan lämnas på varupostnivå under övergångsperioden. Kontrollera att du inte har lämnat uppgiften på huvudnivå.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Ett exempel har lagts till i avsnittet om felsökning.

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)