Transitera varor
Transitering är ett tullförfarande som underlättar transporten av varor över gränser och genom områden utan att betala tullar och skatter.
Du får transitera alla varor som det är tillåtet att föra in i eller ut ur Sverige.
Du som anmäler en vara till transitering ansvarar för att transiteringen genomförs och slutföras på rätt sätt, och att uppgifterna du lämnar är korrekta. De transiterade varorna ska vara oförändrade och de ska visas upp för tullen på bestämmelseorten inom den tid som vi bestämt. Du ansvarar också för att förseglingarna inte bryts och att en eventuell bestämd färdväg följs.
Transiteringen grundar sig på olika bestämmelser:
- Gemensam transitering
- Unionstransitering
- TIR-transitering.
Gemensam transitering grundar sig på en konvention om ett gemensamt transiteringsförfarande, Common Transit Convention-CTC. Transiteringsförfarandet kan användas inom Europeiska unionens tullområde och i de länder som omfattas av gemensam transitering (Island, Norge, Schweiz, Liechtenstein, Turkiet, Nordmakedonien, Serbien, Storbritannien och Ukraina).
Unionstransitering använder du för transitering av varor inom EU.
TIR-förfarandet används mest i och till östeuropeiska länder som inte är med i EU (till exempel Turkiet och Ukraina), delar av Mellanöstern och även i Nordafrika. Du använder dig då av en så kallad TIR-carnet.
Processen vid transitering
Läs mer om processen vid transitering.
Processen när du lämnar en transiteringsdeklaration i förväg enligt ett förenklat förfarande
Processen vid transiteringsdeklaration enligt ett förenklat förfarande
Processen när du lämnar en transiteringsdeklaration i förväg enligt normalförfarandet
Processen vid transiteringsdeklaration enligt normalförfarandet
Registrering av uppgifter i NCTS
När du transiterar en vara registrerar du dina uppgifter i Tullverkets transiteringssystem NCTS, New Computerised Transit System. För att få lämna dina transiteringsdeklarationer elektroniskt via NCTS behöver du en registrering för kommunikation via EDI (TVEDI).
Deklarationshandledning
Här hittar du en deklarationshandledning som ska användas när du deklarerar i det uppdaterade systemet för transiteringar, NCTS fas 5. Det finns även handledningar för anmälan om varors ankomst vid transitering och anmärkning om lossning.
Deklarationshandledning för transitering, NCTS
Handledning för anmälan om varors ankomst vid transitering (IE007)
Handledning för anmärkning om lossning (IE044)
Frågor och svar om uppdaterade systemet för transiteringar
Vi svarar på de vanligaste frågorna kring vad som gäller för det uppdaterade systemet för transiteringar, NCTS fas 5.
Frågor och svar om NCTS fas 5.
Hantering av incidenter under transitering
Om det inträffar en incident när du transiterar varor ska du anmäla det till Tullverket. Det gör du via vår e-tjänst. En incident kan exempelvis vara en oplanerad omlastning, en olycka, en bruten försegling, ändring av färdvägen eller något annat som påverkar transporten.
Läs mer om hantering av incidenter under transitering.
Omlastning vid transitering
När du transiterar varor ska du helst inte lasta om varorna till ett annat transportmedel. Men om det ändå uppstår en situation när du behöver göra det, vid exempelvis stöld eller olyckshändelse, finns det några saker du särskilt behöver tänka på.
Läs mer om omlastning vid transitering
Du behöver ställa garanti
När du ska transitera en vara behöver du ställa en garanti som motsvarar kostnaderna för tull, moms och eventuellt andra skatter. Garantin är en säkerhet till Tullverket att dessa kostnader betalas även om någon oförutsett inträffar.
Läs mer om att ställa garanti vid transitering
Välj mellan T1- och T2-transitering
När du transiterar en vara kan du välja mellan att göra det enligt proceduren för T1-transitering (extern unionstransitering) eller T2-transitering (intern unionstransitering).
Läs mer om T1- och T2-transiteringar
Viktigt med bra varubeskrivning
Det är viktigt att du har en bra varubeskrivning när du transiterar en vara. En dålig varubeskrivning kan, särskilt om transporten är oförseglad, leda till att sändningen stoppas vilket både är kostsamt och tidskrävande.
Läs mer om varubeskrivning vid transitering
Transiteringsdeklaration lämnar du via EDI
Transiteringsdeklarationer lämnar du elektroniskt via EDI. När du skickat in uppgifterna tilldelas ärendet ett huvudreferensnummer (kallas även MRN-nummer) som är transiteringens eget id-nummer. En utskrift, ett följedokument, ska följa med transporten till bestämmelsetullkontoret.
Läs mer om transiteringsdeklaration
Information om övergångsregler
Övergångsregler för NCTS fas 5 kommer att gälla till och med den 20 januari 2025. Detta för att kommunikation mellan länder i olika faser ska fungera.
Den 21 januari 2025 gäller uppgiftslämning enligt bilaga B i kompletteringsförordningen vilken bland annat innebär att uppgift om varukod krävs och att du kan ange 1 999 House consignments i transiteringsdeklarationen.
Felsökning
Om du har skickat in en deklaration i NCTS och har fått en felkod kan du få hjälp att se vad koderna betyder i listorna nedan.
"Error reasons" vid felutpekning
Error reasons felutpekning | Kategori | Extern beskrivning |
---|---|---|
BR1513A | Tillstånd | Kontroll av tillstånd för IE015 och IE013.
Villkor:
|
BR1513B | Tillstånd | Kontroll av tillstånd för IE015 och IE013.
|
BR007A | Tillstånd | Kontroll av tillstånd gällande IE007.
Villkor:
|
BR007B | Godslokalkod | Kontroll av godslokalkod.
|
SE7142 | Efterlysnings-förfarande | Kontroll om efterlysningförfarande är påbörjad innan
Error pointer till IE007 och error code 92: "Message out of |
Funktionella felkoder
Felkod | Namn | Beskrivning | Namn | Beskrivning |
---|---|---|---|---|
12 | Codelist violation | Value of an element in a message is outside the predefined set of values or not part of the applicable business/technical code list. This type of error is applicable to all elements with code values, so it is also applicable to those elements that identify a message type. | Överträdelse av en kodlista | En deklarerad uppgift finns inte med i aktuell kodlista. |
13 | Condition violation (Missing) | A mandatory/required element is missing in the received data following the validation of Rule or Condition , e.g. a required element is not present. | Överträdelse av ett villkor (uppgift saknas) | En uppgift som krävs enligt ett villkor saknas. |
14 | Rule violation | Överträdelse av en regel | Deklarerad uppgift bryter mot en regel. | |
15 | Condition violation (Not allowed) | An element is not allowed to have a value due to the following two reasons: The element is not allowed to be present according to some additional condition, e.g. if type of packages has the value 'UNPACKED' then number of package can not have a value (condition C0060 ). | Överträdelse av villkor (uppgift ej tillåten) | En deklarerad uppgift bryter mot ett villkor (exempelvis om kollislag är deklarerat som "NE" - oemballerat, får inte uppgift om antal kolli deklareras). |
26 | Duplicate Message ID | The same interchange is received again. Duplication is detected by reception of a message identifier that has already been received. | Duplikat av meddelande-ID | Meddelandeutbytet är ett duplikat (har redan skickats). |
50 | Transitional constraint violation | An element is not valid (value, format or repetitions) according to a Transitional Constraint [Downgrade & Upgrade Conversion]. | Fel som rör konvertering av meddelande | |
51 | EDI violation post downgrade | An error reported by Convertor in the Technical Message Structure (EDIFACT level) validation on the downgraded message (ECS-P2/NCTS-P4 message) [Downgrade Conversion from NCTS-P5/AES to NCTS-P4/ECS-P2]. | Fel som rör konvertering av meddelande | |
52 | Functional violation post downgrade | An error reported by Convertor in the Functional Message Structure (ECS-P2/NCTS-P4 XML or Rules/Conditions) validation on the downgraded message (ECS-P2/NCTS-P4 message) [Downgrade Conversion from NCTS-P5/AES to NCTS-P4/ECS-P2]. | Fel som rör konvertering av meddelande | |
90 | Unknown MRN | Okänt MRN | Angivet MRN finns inte i databasen. | |
92 | Message out of sequence | Sekvensfel | Detta fel kan erhållas exempelvis om deklarationen har felaktig status, i förhållande till den åtgärd man försöker göra. | |
93 | Invalid MRN | The structure of the MRN is not conform specifications. | Ogiltigt MRN | Angivet MRN är inte korrekt utifrån de tekniska specifikationerna. |
Felkoder för garantier i NCTS fas 5
Felkod | Engelskt namn | Svenskt namn |
---|---|---|
G01 | Guarantee does not exist | Garantin finns inte |
G02 | Guarantee exists, but not valid | Garantin finns men är inte giltig |
G03 | Access code not valid | Felaktig accesskod |
G04 | Holder of Guarantee is not equal to Holder of Transit procedure in declaration | Innehavaren av garantin är inte densamma som ansvarig för transiteringsförfarandet |
G05 | Individual guarantee voucher already used | Garantikupongen är redan använd |
G06 | Use restriction: No suspended goods | Användningsbegränsning: Inga suspenderade varor (?) |
G08 | Not valid for Country of Transit or Country of Destination | Garantin ej giltig för transit- eller destinationsland |
G09 | Reference/Guarantee amounts NOT sufficient | Överskridet referensbelopp |
G10 | Individual guarantee by Guarantor already used | Den individuella garantin är redan använd |
G11 | Customs Office of Departure and Customs Office of Destination do not correspond (Guarantee type ‘2’) | Avgångstullkontoret och bestämmelsetullkontoret överensstämmer inte (garantityp '2') |
G12 | 'Declared commodity code' and 'Commodity code' in guarantee do not match | "Deklarerad varukod" och "Varukod" i garantin stämmer inte överens |
G13 | The 'GRN' and the 'Guarantee type' do not match | Garantityp och garantinummer stämmer inte överens |
Godkänd avsändare eller mottagare
Som godkänd avsändare eller godkänd mottagare har du möjlighet att starta upp eller slutföra en transitering utan att åka till en tullklareringsexpedition. Du behöver i så fall ha ett tillstånd. Det finns olika typer av tillstånd som kan vara aktuella, beroende på vad du har för behov.
Godkänd avsändare för unionstransitering
En godkänd avsändare för unionstransitering kan starta upp en transitering utan att åka till en tullklareringsexpedition. För att bli godkänd avsändare behöver du ha ett tillstånd. Detta tillstånd kan även vara tillämpligt för gemensam transitering.
Läs mer om status som godkänd avsändare för unionstransitering
Godkänd mottagare för unionstransitering
En godkänd mottagare för unionstransitering kan ta emot och slutföra en transitering på en godkänd plats utan att uppsöka en tullklareringsexpedition. För att bli godkänd mottagare behöver du ett tillstånd. Detta tillstånd kan även vara tillämpligt för gemensam transitering.
Läs mer och ansök om tillstånd till status som godkänd mottagare för unionstransitering
Godkänd mottagare för TIR-transitering
En godkänd mottagare för TIR-transitering kan ta emot en TIR-transitering på en godkänd plats utan att uppsöka en tullklareringsexpedition. För att slutföra TIR-transiteringen måste dock TIR-carneten uppvisas fysiskt. För att vara godkänd mottagare behöver du ha ett tillstånd.
Läs mer och ansök om tillstånd till status som godkänd mottagare för TIR-transitering
Försegla transporten
Huvudregeln är att transportmedlet ska vara förseglat när du transiterar varor. Undantag kan göras för lätt identifierbara varor. Som lätt identifierbara varor räknas varor som t.ex. har serienummer, är lätt avräknade och identifieringsbara mot medföljande dokument.
Den som har status som godkänd avsändare för unionstransitering kan kombinera detta med ett tillstånd till att själv försegla transporten med en försegling av särskild typ.
Se även EU-kommissionens handbok om transitering.
Elektroniskt transportdokument som tulldeklaration
Flygbolag och rederier kan under vissa förutsättningar använda ett elektroniskt transportdokument (ETD) som transiteringsdeklaration. För att kunna använda dig av denna förenkling behöver du ha ett tillstånd.
Läs mer om tillstånd till elektroniskt transportdokument som tulldeklaration, flygbolag.
Läs mer om tillstånd till elektroniskt transportdokument som tulldeklaration, rederier.
Transitering av proviant och maskindelar till fartyg
När en transport av oförtullade varor som är under transiteringsförfarande ankommer till fartyget ska du skicka en ankomstanmälan med samtidig begäran om lossning:
Saknar du tillgång till Tullverkets e-tjänster kan du ansöka om det här
När Tullverket har kontrollerat uppgifterna skickas ett lossningsmedgivande till den mejladress som du skickade din ansökan från.
När du har fått ett lossningsmedgivande får varorna lossas ombord på fartyget.
När uppräkning har skett noteras eventuella avvikelser på transiteringsdeklarationen som kvitteras av kaptenen, eller annan behörig person, ombord på fartyget. Lossningsresultatet laddas upp i MSW senast tre arbetsdagar efter att lossningsmedgivandet har kommit. Om anlöpsnummer saknas kan lossningsresultatet skickas till Tullverket på mejl till fartygsklarering@tullverket.se. Även då gäller tidsfristen på tre arbetsdagar.
Observera att hanteringen endast kan appliceras på varor där fartyget är slutmottagare.
Lär dig mer
På Kommissionens hemsida finns handbok om transitering som innehåller mer information, riktlinjer och flera praktiska exempel gällande bland annat förfarandet för unionstransitering och det gemensamma transiteringsförfarandet. Handboken finns tillgänglig på 23 olika språk.
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Språklig justering