Publicerad:
Nyhet
ICS2, det nya importkontrollsystemet – för dig som transporterar varor via sjö, väg och järnväg
Jobbar du inom transportbranschen? Beroende på vilken roll du har i logistikkedjan kan du behöva börja lämna uppgifter som rör säkerhet och skydd, från den 4 december i år. Det gäller varor som transporteras till eller via EU:s säkerhetszon från länder utanför EU.
Enligt regelverket för importkontroll ska varor anmälas innan de kommer in i EU:s säkerhetszon (EU-länderna samt Nordirland, Norge och Schweiz).
Summarisk införseldeklaration och anmälan om transportmedlets ankomst
Du anmäler varorna genom att lämna en summarisk införseldeklaration en viss tid innan varorna kommer fram till unionen. Tidsfristerna varierar beroende på hur varorna fraktas, alltså med vilket slags transportmedel varorna kommer. Du ska också anmäla själva transportmedlets ankomst.
Lämna uppgifter i ICS2 – det nya importkontrollsystemet
Den summariska införseldeklarationen och anmälan av transportmedlets ankomst ska lämnas i ett EU-gemensamt system som heter ICS2, Import Control System. ICS2 ersätter det tidigare gamla importkontrollsystemet. För att kunna lämna uppgifter i ICS2 ska du ansluta dig via den medlemsstat där ditt företag har sitt Eori-nummer utfärdat.
När ska uppgifterna lämnas?
ICS2 införs i tre faser. Fas 1 och 2 är redan igång och omfattar alla varor som transporteras med flyg. Den tredje och sista fasen som nu pågår omfattar alla övriga transportslag: sjö, väg och järnväg. Beroende på vilken roll du har i logistikkedjan finns det olika datum för när du behöver ansluta dig:
- Transportörer inom sjö, maritime carrier, är redan igång och lämnar uppgifter i ICS2 om de inte ansökt om och fått förlängt införandefönster. En maritime carrier kan få förlängning som längst till den 4 december 2024.
- Från den 4 december 2024 ska house filer inom sjö lämna uppgifter, eller om man ansöker om och får senarelagt införande, som längst till den 1 april 2025.
- Från den 1 april 2025 ska aktörer som fraktar varor via väg eller järnväg lämna uppgifter, eller om man ansöker om och får förlängt införande som längst till den 1 september 2025.
Information om hur man ansöker om senarelagt datum för införandet hittar du på sidan:
Väg- och järnvägsaktörer kan bli uppgiftslämnare i sjöflödet från den 4 december
Beroende på roll i logistikkedjan, så kan du bli uppgiftslämnare för flera transportslag. Väg- och järnvägsaktörer kan bli involverade i uppgiftslämningen vid så kallade kombinerade transporter där flera transportslag ingår; till exempel om varor transporteras först på fartyg och därefter på lastbil eller tåg.
Du behöver ta reda på vilken som är din roll i logistikkedjan och hålla koll på de olika datumen för anslutning. Vid kombinerade transportslag där aktören är att anses som både house filer sjö och som väg- eller järnvägsaktör, så är det införandefönstret för det transportslag med tidigast datum för införande som gäller, det vill säga den 4 december 2024.
Läs mer om de olika rollerna under Frågor och svar om summariska införseldeklarationer och ICS2.
Frågor och svar om summarisk införseldeklaration och ICS2
Hur du går till väga för att lämna uppgifterna?
Det finns tre alternativ att välja mellan för att lämna uppgifterna.
- Du kan använda ett gemensamt användargränssnitt som heter Shared Trader Interface-Shared Trader Portal (STI-STP). Då lämnar du uppgifterna via Tullverkets e-tjänster för företag. Det krävs vissa certifikat och behörigheter för att du ska kunna identifiera dig och logga in i systemet.
- Du kan lämna uppgifter system-till-system. Då måste du ha genomfört godkända self-conformancetester. Testperioden beräknas ta cirka 2 månader.
- Du kan kontakta en systemleverantör som redan har anslutit sig till ICS2 och lämna uppgifter via deras system.
Information om hur man ansluter sig finns på sidan:
Oavsett hur du väljer att ansluta dig till ICS2 bör du prenumerera på driftinformation för ICS2, för att få information om eventuella driftstörningar.
Prenumerera på it-driftinformation
Omfattas alla varor från länder utanför EU?
Nej, från Norge, Schweiz och Nordirland krävs ingen Summarisk införseldeklaration. De ingår i EU:s säkerhetszon. Varor hänförda till transiteringsförfarandet påverkas inte heller.
Gå on-linekurser om ICS2
I EU-kommissionens lärportal finns on-linekurser och lexikon för de olika transportslagen. Kurserna ges på engelska.
- EU-kommissionens lärportal och kurs för järnvägsaktörer ICS2 Process and Data: Maritime and Inland Waterways
- EU-kommissionens lärportal och kurs för vägaktörer
- EU-kommissionens lärportal och kurs för järnvägsaktörer ICS2 Process and Data: Rail
Kontaktvägar vid frågor om ICS2
Om du har funktionella frågor om exempelvis uppgiftslämning, tidsfrister, processfrågor, e-tjänster, förtydligande kring certifikat, Eori-nummer kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär för frågor om handel och tullregler.
Frågor om handel och tullregler
Om du har tekniska problem, exempelvis med inloggningsuppgifter i e-tjänster, felmeddelande, registrering i STI-STP kan du kontakta oss via vårt kontaktformulär Tekniska problem.
Om du önskar anmäla dig till conformancetest eller behöver stöd under pågående testning, vänligen kontakta:
efter att ha tagit del av informationen:
Så gör du för att lämna uppgifter till det nya importkontrollsystemet, ICS2
Anmäl varor i förväg
Varor som förs in till EU-gemenskapen måste anmälas i förväg och inom angivna tidsfrister genom inlämning av en summarisk införseldeklaration. Syftet är att skydda EU:s medborgare och den inre marknaden mot terror- och säkerhetsrelaterade hot.
Det är transportören som är ansvarig för att lämna in den summariska införseldeklarationen på ett införseltullkontor i det första EU-land som transporten kommer till.
ICS2 på EU-kommissionens webbplats (informationen är på engelska)
Sidan uppdaterades: