Tullverket

Börja exportera – filmtext

Vad är det som krävs för att börja exportera? Du måste bland annat registrera dig och du kan behöva tillstånd. Och så ska du deklarera. I den här filmen får du information om hur du kommer igång med din export.

För att få exportera till länder utanför EU måste ditt företag finnas med i EU:s register över ekonomiska aktörer och ha ett Eori-nummer. Eori står för Economic Operator Registration and Identification. Du ansöker om ett Eori-nummer kostnadsfritt på vår webbplats, tullverket.se.

Om du planerar att ha en mer regelbunden export, så finns det några andra registreringar och tillstånd som du kanske kan ha användning för, till exempel Registrerad exportör, Tillstånd att utfärda ursprungsintyg och Godkänd plats vid export. Du kan läsa mer om dessa registreringar och tillstånd och om hur du ansöker på vår webbplats.

Ibland kan du behöva tillstånd eller licenser från andra myndigheter, eftersom det finns varor som omfattas av exportrestriktioner. Du behöver exempelvis kontakta Naturvårdsverket om du ska föra ut kylskåp och frysar, Polisen om du ska föra ut jaktvapen eller ammunition och Riksantikvarieämbetet om det gäller kulturföremål. Tänk på att kontrollera det här innan du sätter igång, eftersom det kan vara förbjudet att handla med vissa varor utan de rätta tillstånden. Om du inte vet vilken myndighet du ska kontakta, så kan vi hjälpa dig att hitta rätt.

För att kunna exportera, så behöver du ta reda på vilken varukod din vara har. Att bestämma rätt varukod för en viss vara kallas att klassificera varan. Alla varor har specifika varukoder som ligger till grund för bland annat tullsats, bestämmelser och statistik.

Det är viktigt att klassificeringen blir rätt. Du hittar alla varukoder i söksystemet Tulltaxan som finns på vår webbplats. Om du behöver hjälp med att klassificera din vara kan du mejla till oss, eller ringa oss på telefonnummer 0771-520 520.

När du exporterar en vara ska du alltid lämna en tulldeklaration till Tullverket. I deklarationen uppger du bland annat vilken vara du exporterar och vilket värde varan har. Du deklarerar digitalt och kan göra detta själv med Tullverkets internetdeklaration, TID. För att kunna använda TID behöver du först ansöka om tillgång till Tullverkets e-tjänster.

Du kan anlita ett ombud som deklarerar åt dig. Ofta kan den som transporterar dina varor också agera som ombud och hjälpa dig med din tulldeklaration.

Oavsett vem som deklarerar åt dig, så är det du som är ansvarig för uppgifterna i din deklaration. Kom därför ihåg att spara dokument som faktura, eventuella exporttillstånd, exportlicenser och exportbevis. Sådana dokument är styrkande handlingar, som du måste kunna visa upp om Tullverket begär det.

Läs mer om hur du exporterar på vår webbplats. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev Tullnytt för att få aktuell information från oss. Vi erbjuder också informationsträffar och kurser som du kan anmäla dig till för att lära dig mer om export. Du kan även kontakta oss via e-post eller så kan du ringa oss, om du har frågor som gäller din tullhantering. Lycka till med din export!

Uppdaterad: 2020-03-30


4000