
Ändra eller ogiltigförklara en exportdeklaration
I vissa fall kan du behöva ansöka om att få ändra eller ogiltigförklara en exportdeklaration eller deklaration om återexport.
Ändra i en exportdeklaration
Om du upptäcker att det finns fel eller brister i din exportdeklaration eller i din deklaration om återexport kan du ansöka om att få ändra deklarationen.
För varor som Tullverket har frigjort till export eller återexport kan du ansöka om ändring av deklarationen om du ansöker inom 3 år från det att Tullverket godtog deklarationen.
En ansökan om ändring får dock inte tillämpas på andra varor än dem som deklarationen omfattade från början. Om det saknades varor i deklarationen måste du lämna en ny deklaration för dessa varor.
Observera att du alltid måste skicka med styrkande handlingar när du ansöker om ändring i e-tjänsten.
Hur du går tillväga när du ändrar i en exportdeklaration beror på om du har deklarerat i det gamla eller nya exportsystemet. Det beror också på om dina varor är frigjorda för export eller inte.
Ändra i en deklaration som har lämnats i det nya exportsystemet
Observera!
En ansökan om att ändra en exportdeklaration kommer att hanteras längre fram.
Vi återkommer med mer information.
Ändra en deklaration som ännu inte är frigjort till export
Du kan ansöka om ändring av en deklaration med status "godtagen". För att ändra i en exportdeklaration under status godtagen använder du det digitala meddelandet IE513 Ansökan om ändring av exportdeklaration.
Ändra en deklaration som är frigjord till export
Du kan endast ansöka om ändring av en exportdeklaration (IE515) som är frigjord för export om den har status "exporterad", det vill säga att hela exportproceduren är avslutad och ett intyg om varors utförsel har utfärdats. Det gäller även om du har lämnat en förenklad deklaration.
När du vill ansöka om en ändring av en deklaration som är frigjord till export ska du använda e-tjänsten Ändra exportdeklaration IE515. Det gäller oavsett om exportdeklarationen har lämnats in via EDI eller via e-tjänsten Tulldeklaration export.
Se processkarta över ändring via e-tjänsten:

Klicka på bilden för att se den i ett större format.
Så här ansöker du om ändring i e-tjänsten
Du som deklarerar enligt den nya lagstiftningen ansöker om ändring av en deklaration i e-tjänsten Ändra exportdeklaration IE515.
Observera att du alltid måste skicka med styrkande handlingar när du ansöker om ändring i e-tjänsten.
Så här gör du:
- Gå till e-tjänsten Ändra exportdeklaration IE515.
- Innan du fyller i din ändring, glöm inte att kontrollera så din deklaration ligger under status "exporterad".
- Fyll i formuläret.
- Glöm inte att bifoga styrkande handlingar.
- Klicka på Skicka.
Ändra i en deklaration som har lämnats i det gamla exportsystemet (TDS)
Ändring eller ogiltigförklarande av deklaration
Du kan ansöka om följande ändringar:
- ändra klarerad UNU och UGE
- ändra UFF.
Du kan även ansöka om ogiltigförklarande eller makulering för följande:
- ogiltigförklarande av ALE som utgör en förenklad exportdeklaration
- ogiltigförklarande av UFF
- ogiltigförklarande av klarerad UNU och UGE
- makulering av oklarerad UNU
- makulering av ALE vid registrering i deklarantens bokföring – ange om det finns en ny ALE.
Ansök om ändringar och ogiltigförklarande av en deklaration i e-tjänsten Ändra deklarationsuppgifter export.
Vad är UNU, UGE, ALE och UFF?
UNU, UGE, ALE och UFF är olika elektroniska meddelanden som du använder för att deklarera varor för export i det gamla exportsystemet.
Ogiltigförklara en exportdeklaration
I vissa fall kan du inte ansöka om ändring utan måste i stället ansöka om att ogiltigförklara deklarationen.
Det gäller till exempel
- om du har deklarerat dina varor till fel tullförfarande och varorna inte är frigjorda till export eller återexport
- om de varor du deklarerat inte har förts ut ur EU samt om samma varor har deklarerats i mer än en deklaration.
Hur du går tillväga när du ogiltigförklarar en exportdeklaration beror på om du har deklarerat i det gamla eller nya exportsystemet.
Ogiltigförklara en deklaration som har lämnats i det nya exportsystemet
Ogiltigförklara via EDI
Du kan ansöka om att ogiltigförklara en deklaration via EDI med meddelandet IE514 förutsatt att deklarationen har någon av följande statusar:
- godtagen
- frigjord för export
- frigjord för utförsel.
Ogiltigförklara deklaration ingiven i förväg
Du kan skicka in meddelandet IE514 för en deklaration som är ingiven i förväg. Deklarationen som har statusen ingiven kommer då att ogiltigförklaras och deklarationens status blir ändrad till annullerad.
Om varorna inte har anmälts i meddelande IE511 inom 30 dagar från det att deklarationen inkommit till Tullverket kommer deklarationen per automatik att annulleras.
Ogiltigförklara via e-tjänsten Ogiltigförklara exportdeklaration IE515
Du som deklarerar enligt den nya lagstiftningen ansöker om att ogiltigförklara din deklaration i e-tjänsten Ogiltigförklara exportdeklaration IE515.
Du kan ansöka om att ogiltigförklara en deklaration via e-tjänsten förutsatt att deklarationen har någon av följande statusar:
- exporterad
- godtagen
- frigjord för export
- frigjord för utförsel.
Gör så här:
- Gå till e-tjänsten Ogiltigförklara exportdeklaration IE515.
- Innan du fyller i din ansökan om att ogiltigförklara, glöm inte att kontrollera så din deklaration ligger under någon av följande statusar: exporterad, godtagen, frigjord för export, frigjord för utförsel.
- Fyll i formuläret.
- Glöm inte att ange orsak till varför du vill ogiltigförklara deklarationen.
- Klicka på Skicka.
Gå till e-tjänsten Ogiltigförklara exportdeklaration IE515.
Privatpersoner – Ansök via brev
Du ansöker om att ogiltigförklara en deklaration genom att skicka ett brev till Tullverket där du anger skäl för ogiltigförklarandet. Om en privatperson däremot anlitar ett ombud ansöker ombudet digitalt om ogiltigförklarande.
Ogiltigförklara en deklaration som har lämnats i det gamla exportsystemet (TDS)
I vissa fall behöver du ansöka om ett ogiltigförklarande av exportdeklarationen eller deklarationen om återexport. Hur du gör beror på om varan är frigjord eller inte.
Du behöver ansöka om ett ogiltigförklarande av en exportdeklaration eller en deklaration om återexport om
- du har deklarerat dina varor till fel tullförfarande
- de varor du deklarerat inte har lämnat EU eller
- du har skickat in en deklaration av misstag.
Hur du gör beror på om varan är frigjord eller inte.
Om varan inte är frigjord
Har du anmält en vara till fel tullförfarande ska du komma ihåg att skicka en ny tulldeklaration.
Om det nya tullförfarandet kräver ett tillstånd som du inte har, behöver du även ansöka om tillstånd till det nya tullförfarandet.
För fler villkor om ogiltigförklarande innan frigörande se artikel 174 i tullkodexen.
Om varan är frigjord
I följande fall ska du ansöka om ogiltigförklarande av en exportdeklaration:
- Du har deklarerat varor som har frigjorts till export, återexport eller passiv förädling men varorna har inte lämnat unionens tullområde.
- Varor har felaktigt deklarerats i mer än en tulldeklaration (dubbletter).
Du behöver alltid ange orsaken till att du ansöker om ett ogiltigförklarande.
Ansök om ogiltigförklarande av deklaration i tjänsten Ändra deklarationsuppgifter export.
För fler villkor om ogiltigförklarande efter frigörande se artikel 148 i kompletteringsförordningen.
Gå till e-tjänsten deklarationsuppgifter export
Behöver du ändra en felaktig uppgift i deklarationen?
Om du behöver ändra en felaktig uppgift i en deklaration ska du inte ansöka om att ogiltigförklara hela deklarationen utan istället ansöka om ändring av deklarationen.
Gällande bestämmelser
- Tullkodexen, Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 952/2013 artikel 173–174.
- Kommissionens kompletteringsförordning (EU) 2015/2446 artikel 148.4
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Teknisk ändring