Tullverket

Framtida tullhantering

Frågor och svar om det nya exportsystemet

Vi svarar på de vanligaste frågorna om det nya exportsystemet.

Allmänt

Hur får jag hjälp att tyda felsvar och deklarera i det nya systemet?

På denna sida får du hjälp att tyda felsvar och stöd i hur du deklarerar i det nya systemet:

Checklista för att deklarera i det nya exportsystemet

Hur ska bulkvaror, inklusive EMCS, hanteras i den nya exportproceduren?

De alternativ som finns är följande:

  • Vid bulk inges exportdeklarationen efter lastning på fartyg, och även IE507 skickas efter lastning på fartyg. Det innebär att det är möjligt att ange rätt vikt och värde i exportdeklarationen, vilket betyder att inga ändringar behöver ske i efterhand. Detta gäller alla typer av bulkvaror, även EMCS. Tänk på att en åtgärd skulle kunna falla ut när bulkvaran finns lastad på fartyget, till exempel en dokumentkontroll, innan ärendet kan frigöras.

    Godkänd plats för export (IE515 exportdeklaration) samt godkänd plats för utförsel (IE507 anmälan av varor till utförseltullkontoret) omfattar kajkant inklusive fartyg. Platskoden anges i dataelement 16 15 för både IE515 och IE507.

  • En exportdeklaration (IE515) skickas innan lastning på fartyg, och därefter anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) innan lastning på fartyg. En ändringsbegäran avseende vikt och värde skickas efter det att utförsel av bulkvarorna från EU har skett. Alternativt används en förenklad deklaration och korrekt vikt och värde anges i den kompletterande deklarationen.

Kan man få godkännande i steg 2 (IE507) även utanför Tullverkets öppettider?

Många ärenden automatklareras och kräver därför ingen manuell hantering. Automatklareras ärendet så godkänns steg 2 oavsett tid på dygnet.

Om ärendet däremot faller ut för kontroll och manuell hantering av tulltjänsteman krävs är det utförselstullkontorets öppettider som avgör när steg 2 godkänns.

Utförselkontorens öppettider hittar du i EU-kommissionens tullkontorslista.

Vilka meddelanden behöver man ta emot för att varorna ska få lämna platsen för export respektive platsen för utförsel?

För att lämna platsen för export krävs det att uppgiftslämnaren av exportdeklarationen (IE515) har mottagit "Varor frigjorda till tullförfarande" (IE529).

För att få lämna platsen för utförsel (exempelvis flygplats och hamn) krävs att uppgiftslämnaren av "Anmälan om varor till utförseltullkontoret" (IE507) har mottagit "Varor frigjorda till utförsel" (IE525).

Gäller STC för varor efter aktiv förädling (3151)?

Nej, STC kan inte användas för återexport, punktskattepliktiga varor eller vägtransporter. Då ska steg 2 lämnas till utförseltullkontor antingen i Sverige eller annat medlemsland, följt av IE590 efter att varorna har lämnat EU.

Läs mer på sidan STC – Single Transport Contract.

Behöver man godkända slutprov för att skicka IE515-meddelande i tullsystemet?

Ja, godkända slutprov krävs för system till systemlösning. För Tullverkets internetdeklarationer (TID) krävs inget systemtest.

Om jag som exportör rapporterar enligt ny lagstiftning den 1 oktober, innebär det att alla aktörer som ska lämna steg 2 och steg 3 också måste göra detta enligt ny lagstiftning?

Ja, det stämmer. Det blir som en "Big bang" när det gäller steg 2 och steg 3. Så fort en aktör lämnar steg 1 i det nya systemet måste de aktörer som lämnar steg 2 och steg 3 kunna göra det.

Var kan vi hitta svarsstatus på exportmeddelanden som kommer att sändas för AES?

För AES återfinns svarsmeddelandena i DDNXA 5.15.1, AES, Appendix A, och dessa utgör svar/status i de fall meddelandena går till uppgiftslämnaren.

Samverkansspecifikationen definierar vilka meddelanden som ingår i AES.

Dessa dokument hittar du på sidan SCTS-AES.

Kommer det att finnas en ”fråga status”-funktion via en e-tjänst där man kan följa ärendet i de olika IE-meddelandena?

Ja, genom inloggning i e-tjänsten kan man fråga om status på export-MRN. Det framgår om statusen är frigjord för export, frigjord för utförsel eller att utförseln är avslutad (status exported).

Även uppgifter om deklarerat utförseltullkontor och om Single Transport Contract (kod 30500) har tillämpats kommer att framgå av den nya tjänsten.

Du kan även följa upp ditt MRN här:
Fråga MRN Transit & Export

Vad är det för skillnad på godkänd plats för export och godkänd plats för utförsel?

Godkänd plats för export är en plats från vilken man får anmäla sina varor till export. Den som upprättar exportdeklarationer (meddelande IE515) behöver ansöka om en platskod för varje adress. Denna kod anges i exportdeklarationen (varornas förvaringsplats). Tidigare tilldelade treställiga godslokalkoder kan fortsatt användas i AES.

Ansökan om fyrställig platskod för AES-deklarationer kan göras via vår e-tjänst Registrera godkänd plats.

Godkänd plats för utförsel är en plats från vilken man får anmäla sina varor till utförsel. Enbart den aktör som driver hamn-, järnvägs-, post- eller flygterminal kan ansöka om denna plats. Flera olika aktörer kan sedan använda denna platskod i fältet varornas förvaringsplats för att lämna anmälan av varor till utförseltullkontoret (meddelande IE507).

Läs mer om godkänd plats för utförsel och hur du ansöker på sidan Godkänd plats för utförsel.

Är det bara i Sverige det ändras eller blir det ändringar i hela EU samtidigt? Finns det nåt informationsblad på engelska som man kan skicka till sin speditör i exempelvis Tyskland så att de kan säkerställa att allt blir förberett innan transport och sen avslutat?

De flesta medlemsstater har redan gått över till det nya exportsystemet.

Information på engelska finns på våra engelska sidor här på webbplatsen:

Exporting goods

Statistikrapporter som går att hämta från Tullverkets e-tjänster, till exempel Statistik export – kommer det att finnas kvar?

Ja, de kommer att finnas kvar även i det nya exportsystemet.

Hur kommer avvikelser att hanteras? Om färdmedlet blir skadat till exempel? Exempelvis om en järnvägsvagn går sönder och leveransen bli kraftig försenad?

Man har 90 dagar på sig att avsluta utförselprocessen med IE507 och IE590 efter att varorna har frigjorts för export (IE529).

Om utförselprocessen inte avslutas inom 90 dagar skapas ett efterlysningsförfarande där ett meddelande går ut till uppgiftslämnaren av exportdeklarationen. Alternativ exportbevisning efterfrågas, och om inte detta inkommer så ogiltigförklaras deklarationen. En uppgiftslämnare kan även själv ansöka om att ogiltigförklara deklarationen.

Norgeflödet

Hur kan jag förbereda mig om jag har vägtransport till Norge?

Information angående AES publiceras och uppdateras löpande här på webbplatsen.

Läs om processen vid standardtulldeklaration för export.

Ska du exportera till Norge kan du lämna Anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) på tre sätt:

  • Digitalt
    Skicka in Anmälan av varor till utförseltullkontoret, meddelande IE507, via e-tjänsten eller S2S (system till system), innan du anländer till utförseltullkontoret. Tänk på du ändå måste besöka tullkontoret på gränsen för att deklarera den norska importen. När varorna har lämnat EU ska du också lämna Anmälan av varors utförsel, IE590, via e-tjänsten eller S2S.

  • Över disk
    För att kunna anmäla över disk ska du, eller din transportör/chaufför, visa upp exportdeklarationens MRN-nummer. Se därför till att den som transporterar varorna över gränsen har med sig exportdeklarationens MRN-nummer som streckkod.

    Om du anmäler varors ankomst (IE507) över disk behöver du inte lämna Anmälan av varors utförsel (IE590) via e-tjänsten eller S2S när varorna har lämnat EU. Det hanteras i stället i samband med att du anmäler hos en tulltjänsteman.

  • Digital gränspassage
    Vid utförsel över Svinesund och Örje finns möjlighet till digital gränspassage (svensk utförsel och norsk införsel). Detta innebär att chauffören i de flesta fall kan åka förbi tullkontoren utan att stanna. Ansökan om detta sker till norska Tolletaten.

Använder ni transitering in till Norge är det transiteringen som tar över (ingen anmälan av varor till utförseltullkontoret sker).

Ni säger att det inte är krav på exportföljedokument. Men kan man använda det ändå som bevis på MRN vid export till Norge, eller måste det vara en streckkod?

Det går att använda ett exportföljedokument (EAD) men det viktigaste för att det praktiskt ska fungera med flödet vid Norgegränsen är att det finns en läsbar streckkod om fraktföraren väljer att lämna steg 2, Anmälan av varor till utförseltullkontoret, över disk. Den läsbara streckkoden kan visas fram på valfritt dokument, mobil eller surfplatta.

Övergångsperiod

Till vilket datum måste övergångsregler användas?

Övergångsregler gäller fram till 11 februari 2025.

Vilka övergångsregler som gäller under denna tid och vad som gäller därefter framgår i deklarationshandledningarna för de olika uppgiftslämnarstegen:

Steg 1 – Standardtulldeklaration

Steg 2 – Anmälan om varor till utförseltullkontoret

Steg 3 – Anmälan om varors utförsel

Deklaration

Vem bestämmer om man kan använda STC och "slippa" steg 3?

Exportören ska veta om det finns en genomgående frakthandling och bestämmer om STC ska användas.

Uppgiftslämning i endast två steg – STC (Single Transport Contract)

Hur deklarerar man om registreringsnumret är okänt?

Dataelement 19 05 och 19 08 är obligatoriska uppgifter vilket innebär att uppgift om registreringsnummer ska anges. Att ange transportsätt och fordonsuppgifter i en exportdeklaration finns reglerat i Bilaga B i EU:s lagstiftning. Övergångsbestämmelser gäller för dessa dataelement vilket innebär att uppgifterna är frivilliga att lämna till och med 11 februari-25.

Är uppgiften känd ska den alltid anges med registreringsnummer/motsvarande. Fälten är upp till 35 tecken både siffror/bokstäver.

Vid kombinerad transport eller om flera transportmedel används är det aktiva transportmedlet det som framför hela kombinationen. Om det exempelvis rör sig om en lastbil på ett fartyg till havs är fartyget det aktiva transportmedlet. Om det är fråga om ett dragfordon och en släpvagn är dragfordonet det aktiva transportmedlet.

Uppgift/tecken måste alltid anges i fälten annars får ni felmeddelande.

Skulle en lastbils registreringsnummer vara okänt ska ni ange det ni känner till, till exempel vit lastbil + ”namn på transportör”.

Saknas uppgifter om ett fartygs namn ska ni ange till exempel båt + "Rederiets namn"

Du kommer kunna justera uppgiften om aktivt transportmedel i meddelandet IE507.

Vi har en kund som har ett tullager där de förvarar EU gods och icke EU gods. De är deklarant och gör sina egna deklarationer. När de gör sina exporter, både 3171 och 1000 så använder de idag sin godslokalkod för tullagret som ”Godsets förvaringsplats”. Kan de fortsätta använda godslokalkoden för tullagret för både 3171 och 1000 gods?

De behöver ansöka om en ”egen” ny platskod för godkänd plats vid export (1000). De kommer få en fyrställig platskod som ska användas i AES. Tidigare tilldelad treställig godslokalkod för tullagret (kommer att byta namn till platskod) kan fortsatt användas i AES för deklarationer om återexport (3171).

Om vi har flera order till samma land men med olika kunder på en båt – kan vi göra en deklaration på dessa?

Ja, ange följande uppgifter:

  • Om destinationsland (16 03 000 000) är samma måste det anges på huvudnivå.
  • Om du har flera mottagare (data element 13 03 000 000) ska uppgiften lämnas på varupostnivå och får inte vara samma för alla varuposter.

Stäm av med din systemleverantör om du vill inkludera flera mottagare i en exportdeklaration.

Deklarationshandledning för nya uppgiftslämningen vid export (standardtulldeklaration)

Stämmer det att UNU och klarering över disk av exportdeklarationer försvinner?

Ja, UNU försvinner och klarering över disk av exportdeklarationer är inte längre möjligt.

Däremot finns det möjlighet att lämna en tulldeklaration i förväg, men denna behöver aktiveras elektroniskt.

Angående tillstånd till förenklat deklarationsförfarande vid export, går det att lämna en sammanfattande kompletterande deklaration?

Nej, det är bara möjligt att lämna allmän deklaration (1:1-förhållande). Det vill säga att för varje förenklad deklaration som lämnas in ska en kompletterande deklaration till denna lämnas.

Om man agerar som ombud för ett bolag inom koncernen (samma företag) kommer man ej då kunna göra förenklade deklarationer längre om bolaget inte har ett eget tillstånd?

Ja, det stämmer. Det är deklaranten (i ert fall, bolaget inom koncernen) som måste ha tillstånd till förenklad deklaration. Ett ombud kan sedan hänvisa till deklarantens tillstånd i deklarationen. Om ombudet vill använda sitt egna tillstånd så måste de agera indirekt ombud och därmed själva stå som deklarant i deklarationen.

Kommer man fortfarande att behöva lämna koden för exportbevis i deklarationen för att det ska genereras per automatik?

Nej, man anger ingen kod utan meddelandet skickas automatiskt för alla ärenden där utförselproceduren har avslutats. För den som har en system till system-lösning är det meddelande IE599. Via Tullverkets e-tjänster kan alla ta del av sina intyg om varors utförsel (exportbevis).

Vad är ett tidigare dokument för varor (inte punktskattepliktiga varor eller återexport) som för första gången skall exporteras ut ur EU? I många fall finns där inga tidigare handlingar men det är ändå obligatoriskt att ange ett?

Dataelement 12 01 000 000 (tidigare dokument) är en A-uppgift i bilaga B i kompletteringsförordningen, men ”Previous document” står som ”optional” i de tekniska specifikationerna för exportsystemet, vilket innebär att Tullverket inte kräver någon uppgift i detta dataelement.

Man ska ange relevanta dokument, till exempel EAD och eventuellt MRN-nummer, men finns inget tidigare dokument behöver man inte ange något.

Kommer tullombud i framtiden att kunna använda sig av centraliserad klarering om man har AEO-tillstånd?

Nej. Det är deklaranten som ska vara tillståndshavare, men ett ombud kan användas för uppgiftslämningen.

Om vi använder oss av standardtulldeklaration, kan vi då ha ett MRN-nummer per order (båtbokning) oavsett hur många containrar bokningen innehåller? Vi har idag förhållandet 1 container = 1 MRN-nummer.

Ja. När samtliga containrar har anlänt till den godkända platsen (hamnterminalen) kan exportdeklarationen skickas in med ett MRN-nummer.

Kan jag ansöka om en godkänd plats för export inne på en hamnterminal?

Ja.

Läs hur du ansöker på sidan: Godkänd plats vid export.

Hur ställer sig hamnarna till att släppa in ej tullklara sjöcontainrar?

Det är upp till varje hamn/hamnterminal hur de vill hantera exportlogistiken, det finns inga tullkrav på att inte släppa in enheter på ett hamnområde/hamnterminal där exportdeklaration ännu inte har lämnats.

Kan vi rätta vikten i den kompletterande deklarationen mot den uppskattade vikten i den förenklade deklarationen?

Ja, ändring av vikt kan göras i den kompletterande deklarationen när utförselproceduren har avslutats i sin helhet (intyg om varors utförsel, meddelande IE599 har skickats).

Blir det som det är på importen att det är 11 dagar som gäller från det datum som den förenklade deklarationen inges till Tullverket som den kompletterande deklarationen ska vara ingiven?

Nej, den kompletterande deklarationen ska lämnas senast 10 dagar från det att den förenklade deklarationen lämnades. Detta gäller både för import och för export.

Vi gör idag en förenklad deklaration (ALE) följt av en sammanfattande deklaration (UFF). Hur ska vi nu hantera exporten när en sammanfattande deklaration inte är möjlig? Vi har inte alltid vikt när godset avgår från vårat lager. Lastbilar transporterar godset till hamnterminalen i Sverige. När godset ankommer till hamnterminal vet vi vikt.

En möjlighet är att ansöka om godkänd plats för export från hamnterminalen där ni gör en standardtulldeklaration för samtliga lastbilar som ordern omfattar när alla lastbilar anlänt till hamnterminalen, då vet ni vikt. Uppgifter lämnas 1 gång. Ett annat alternativ är att använda en förenklad deklaration och att vikten sedan ändras i den kompletterande deklarationen.

Vad gäller avseende EAD när AES införs?

Kraven på utseende på exportföljedokumentet (EAD) upphör i och med införandet av AES. En streckkod kan därför skrivas ut på vilken handling som helst. Det är dock viktigt att streckkoden är läsbar för skanning vid utförselkontoret.

Det nya exportsystemet kan väl inte bifoga styrkande handlingar i systemlösning?

Nej. Det är tulltjänstemannen som kan begära in styrkande handlingar i olika skeden och då skickas en länk till e-tjänsten med i meddelandet för aktuell process.

Handlingar kan inte skickas system till system utan måste laddas upp via e-tjänsten.

Det är upp till varje hamn/hamnterminal hur de vill hantera exportlogistiken. Det finns inga tullkrav på att inte släppa in enheter på ett hamnområde eller en hamnterminal där exportdeklaration ännu inte har lämnats.

Om jag lämnar en standarddeklaration ingiven i förväg (typ D), kan då någon annan än uppgiftslämnare/deklarant aktivera denna deklaration genom meddelande IE511?

Nej, det måste vara uppgiftslämnare/deklarant som aktiverar meddelandet.

Finns det nya meddelande som ersätter UNU och UGE?

Ja, meddelande IE515 används för att lämna en tulldeklaration vid export. I detta meddelande anger du vilken typ av deklaration du vill lämna.

Se deklarationshandledningen för export, dataelement 11.02.

Hur ska EIDR vid export till Norge fungera när AES införs?

Samma regler som gäller idag kommer att gälla i det nya exportsystemet. Det är viktigt att ange rätt dokumentkoder.

Innebär det att ALE inte kan lämnas in efter 2 december 2024?

Använder du ALE vid registrering i bokföringen, precis som idag, så går det bra fram till att EIDR införs i juni 2025.

För tillstånd till förenklad deklaration går det däremot inte längre att använda ALE från den 2 december 2024.