Framtida tullhantering
Frågor och svar om det nya exportsystemet
Vi svarar på de vanligaste frågorna om det nya exportsystemet.
Allmänt
Hur ska bulkvaror, inklusive EMCS, hanteras i den nya exportproceduren?
De alternativ som finns är följande:
- Vid bulk inges exportdeklarationen efter lastning på fartyg, och även IE507 skickas efter lastning på fartyg. Det innebär att det är möjligt att ange rätt vikt och värde i exportdeklarationen, vilket betyder att inga ändringar behöver ske i efterhand. Detta gäller alla typer av bulkvaror, även EMCS. Tänk på att en åtgärd skulle kunna falla ut när bulkvaran finns lastad på fartyget, till exempel en dokumentkontroll, innan ärendet kan frigöras.
Godkänd plats för export (IE515 exportdeklaration) samt godkänd plats för utförsel (IE507 anmälan av varor till utförseltullkontoret) omfattar kajkant inklusive fartyg. Platskoden anges i dataelement 16 15 för både IE515 och IE507. - En exportdeklaration (IE515) skickas innan lastning på fartyg, och därefter anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) innan lastning på fartyg. En ändringsbegäran avseende vikt och värde skickas efter det att utförsel av bulkvarorna från EU har skett. Alternativt används en förenklad deklaration och korrekt vikt och värde anges i den kompletterande deklarationen.
Kan man få godkännande i steg 2 (IE507) även utanför Tullverkets öppettider?
Många ärenden automatklareras och kräver därför ingen manuell hantering. Automatklareras ärendet så godkänns steg 2 oavsett tid på dygnet.
Om ärendet däremot faller ut för kontroll och manuell hantering av tulltjänsteman krävs är det utförselstullkontorets öppettider som avgör när steg 2 godkänns.
Utförselkontorens öppettider hittar du i EU-kommissionens tullkontorslista.
Vilka meddelanden behöver man ta emot för att varorna ska få lämna platsen för export respektive platsen för utförsel?
För att lämna platsen för export krävs det att uppgiftslämnaren av exportdeklarationen (IE515) har mottagit "Varor frigjorda till tullförfarande" (IE529).
För att få lämna platsen för utförsel (exempelvis flygplats och hamn) krävs att uppgiftslämnaren av "Anmälan om varor till utförseltullkontoret" (IE507) har mottagit "Varor frigjorda till utförsel" (IE525).
Gäller STC för varor efter aktiv förädling (3151)?
Nej, STC kan inte användas för återexport, punktskattepliktiga varor eller vägtransporter. Då ska steg 2 lämnas till utförseltullkontor antingen i Sverige eller annat medlemsland, följt av IE590 efter att varorna har lämnat EU.
Läs mer på sidan STC – Single Transport Contract.
Behöver man godkända slutprov för att skicka IE515-meddelande i tullsystemet?
Ja, godkända slutprov krävs.
Om jag som exportör rapporterar enligt ny lagstiftning den 1 oktober, innebär det att alla aktörer som ska lämna steg 2 och steg 3 också måste göra detta enligt ny lagstiftning?
Ja, det stämmer. Det blir som en "Big bang" när det gäller steg 2 och steg 3. Så fort en aktör lämnar steg 1 i det nya systemet måste de aktörer som lämnar steg 2 och steg 3 kunna göra det.
Var kan vi hitta svarsstatus på exportmeddelanden som kommer att sändas för AES?
För AES återfinns svarsmeddelandena i DDNXA 5.15.1, AES, Appendix A, och dessa utgör svar/status i de fall meddelandena går till uppgiftslämnaren.
Samverkansspecifikationen definierar vilka meddelanden som ingår i AES.
Dessa dokument hittar du på sidan SCTS-AES.
Kommer det att finnas en ”fråga status”-funktion via en e-tjänst där man kan följa ärendet i de olika IE-meddelandena?
Ja, genom inloggning i e-tjänsten kan man fråga om status på export-MRN. Det framgår om statusen är frigjord för export, frigjord för utförsel eller att utförseln är avslutad (status exported).
Även uppgifter om deklarerat utförseltullkontor och om Single Transport Contract (kod 30500) har tillämpats kommer att framgå av den nya tjänsten.
Vad är det för skillnad på godkänd plats för export och godkänd plats för utförsel?
Godkänd plats för export är en plats från vilken man får anmäla sina varor till export. Den som upprättar exportdeklarationer (meddelande IE515) behöver ansöka om en platskod för varje adress. Denna kod anges i exportdeklarationen (varornas förvaringsplats). Tidigare tilldelade treställiga godslokalkoder kan fortsatt användas i AES.
Ansökan om fyrställig platskod för AES-deklarationer kan göras via vår e-tjänst Registrera godkänd plats.
Godkänd plats för utförsel är en plats från vilken man får anmäla sina varor till utförsel. Enbart den aktör som driver hamn-, järnvägs-, post- eller flygterminal kan ansöka om denna plats. Flera olika aktörer kan sedan använda denna platskod i fältet varornas förvaringsplats för att lämna anmälan av varor till utförseltullkontoret (meddelande IE507).
Läs mer om godkänd plats för utförsel och hur du ansöker på sidan Godkänd plats för utförsel.
Är det bara i Sverige det ändras eller blir det ändringar i hela EU samtidigt? Finns det nåt informationsblad på engelska som man kan skicka till sin speditör i exempelvis Tyskland så att de kan säkerställa att allt blir förberett innan transport och sen avslutat?
De flesta medlemsstater har redan gått över till det nya exportsystemet.
Information på engelska finns på våra engelska sidor här på webbplatsen:
Statistikrapporter som går att hämta från Tullverkets e-tjänster, till exempel Statistik export – kommer det att finnas kvar?
Ja, de kommer att finnas kvar även i det nya exportsystemet.
Hur kommer avvikelser att hanteras? Om färdmedlet blir skadat till exempel? Exempelvis om en järnvägsvagn går sönder och leveransen bli kraftig försenad?
Man har 90 dagar på sig att avsluta utförselprocessen med IE507 och IE590 efter att varorna har frigjorts för export (IE529).
Om utförselprocessen inte avslutas inom 90 dagar skapas ett efterlysningsförfarande där ett meddelande går ut till uppgiftslämnaren av exportdeklarationen. Alternativ exportbevisning efterfrågas, och om inte detta inkommer så ogiltigförklaras deklarationen. En uppgiftslämnare kan även själv ansöka om att ogiltigförklara deklarationen.
Norgeflödet
Hur kan jag förbereda mig om jag har vägtransport till Norge?
Information angående AES publiceras och uppdateras löpande här på webbplatsen.
Läs om processen vid standardtulldeklaration för export.
Ska du exportera till Norge kan du lämna Anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) på tre sätt:
- Digitalt
Skicka in Anmälan av varor till utförseltullkontoret, meddelande IE507, via e-tjänsten eller S2S (system till system), innan du anländer till utförseltullkontoret. Tänk på du ändå måste besöka tullkontoret på gränsen för att deklarera den norska importen. När varorna har lämnat EU ska du också lämna Anmälan av varors utförsel, IE590, via e-tjänsten eller S2S. - Över disk
För att kunna anmäla över disk ska du, eller din transportör/chaufför, visa upp exportdeklarationens MRN-nummer. Se därför till att den som transporterar varorna över gränsen har med sig exportdeklarationens MRN-nummer som streckkod.
Om du anmäler varors ankomst (IE507) över disk behöver du inte lämna Anmälan av varors utförsel (IE590) via e-tjänsten eller S2S när varorna har lämnat EU. Det hanteras i stället i samband med att du anmäler hos en tulltjänsteman. - Digital gränspassage
Vid utförsel över Svinesund och Örje finns möjlighet till digital gränspassage (svensk utförsel och norsk införsel). Detta innebär att chauffören i de flesta fall kan åka förbi tullkontoren utan att stanna. Ansökan om detta sker till norska Tolletaten.
Använder ni transitering in till Norge är det transiteringen som tar över (ingen anmälan av varor till utförseltullkontoret sker).
Ni säger att det inte är krav på exportföljedokument. Men kan man använda det ändå som bevis på MRN vid export till Norge, eller måste det vara en streckkod?
Det går att använda ett exportföljedokument (EAD) men det viktigaste för att det praktiskt ska fungera med flödet vid Norgegränsen är att det finns en läsbar streckkod om fraktföraren väljer att lämna steg 2, Anmälan av varor till utförseltullkontoret, över disk. Den läsbara streckkoden kan visas fram på valfritt dokument, mobil eller surfplatta.
Övergångsperiod
Till vilket datum måste övergångsregler användas?
Övergångsregler gäller fram till 11 februari 2025.
Vilka övergångsregler som gäller under denna tid och vad som gäller därefter framgår i deklarationshandledningarna för de olika uppgiftslämnarstegen:
Steg 1 – Standardtulldeklaration
Deklaration
Vem bestämmer om man kan använda STC och "slippa" steg 3?
Exportören ska veta om det finns en genomgående frakthandling och bestämmer om STC ska användas.
Uppgiftslämning i endast två steg – STC (Single Transport Contract)
Hur deklarerar man om registreringsnumret är okänt?
Dataelement 19 05 och 19 08 är obligatoriska uppgifter vilket innebär att uppgift om registreringsnummer ska anges. Att ange transportsätt och fordonsuppgifter i en exportdeklaration finns reglerat i Bilaga B i EU:s lagstiftning. Övergångsbestämmelser gäller för dessa dataelement vilket innebär att uppgifterna är frivilliga att lämna till och med 11 februari-25.
Är uppgiften känd ska den alltid anges med registreringsnummer/motsvarande. Fälten är upp till 35 tecken både siffror/bokstäver.
Vid kombinerad transport eller om flera transportmedel används är det aktiva transportmedlet det som framför hela kombinationen. Om det exempelvis rör sig om en lastbil på ett fartyg till havs är fartyget det aktiva transportmedlet. Om det är fråga om ett dragfordon och en släpvagn är dragfordonet det aktiva transportmedlet.
Uppgift/tecken måste alltid anges i fälten annars får ni felmeddelande.
Skulle en lastbils registreringsnummer vara okänt ska ni ange det ni känner till, till exempel vit lastbil + ”namn på transportör”.
Saknas uppgifter om ett fartygs namn ska ni ange till exempel båt + "Rederiets namn"
Du kommer kunna justera uppgiften om aktivt transportmedel i meddelandet IE507.
Vi har en kund som har ett tullager där de förvarar EU gods och icke EU gods. De är deklarant och gör sina egna deklarationer. När de gör sina exporter, både 3171 och 1000 så använder de idag sin godslokalkod för tullagret som ”Godsets förvaringsplats”. Kan de fortsätta använda godslokalkoden för tullagret för både 3171 och 1000 gods?
De behöver ansöka om en ”egen” ny platskod för godkänd plats vid export (1000). De kommer få en fyrställig platskod som ska användas i AES. Tidigare tilldelad treställig godslokalkod för tullagret (kommer att byta namn till platskod) kan fortsatt användas i AES för deklarationer om återexport (3171).
Om vi har flera order till samma land men med olika kunder på en båt – kan vi göra en deklaration på dessa?
Ja, ange följande uppgifter:
- Om destinationsland (16 03 000 000) är samma måste det anges på huvudnivå.
- Om du har flera mottagare (data element 13 03 000 000) ska uppgiften lämnas på varupostnivå och får inte vara samma för alla varuposter.
Stäm av med din systemleverantör om du vill inkludera flera mottagare i en exportdeklaration.
Deklarationshandledning för nya uppgiftslämningen vid export (standardtulldeklaration)
Stämmer det att UNU och klarering över disk av exportdeklarationer försvinner?
Ja, UNU försvinner och klarering över disk av exportdeklarationer är inte längre möjligt.
Däremot finns det möjlighet att lämna en tulldeklaration i förväg, men denna behöver aktiveras elektroniskt.
Angående tillstånd till förenklat deklarationsförfarande vid export, går det att lämna en sammanfattande kompletterande deklaration?
Nej, det är bara möjligt att lämna allmän deklaration (1:1-förhållande). Det vill säga att för varje förenklad deklaration som lämnas in ska en kompletterande deklaration till denna lämnas.
Kommer man fortfarande att behöva lämna koden för exportbevis i deklarationen för att det ska genereras per automatik?
Nej, man anger ingen kod utan meddelandet skickas automatiskt för alla ärenden där utförselproceduren har avslutats. För den som har en system till system-lösning är det meddelande IE599. Via Tullverkets e-tjänster kan alla ta del av sina intyg om varors utförsel (exportbevis).
Vad är ett tidigare dokument för varor (inte punktskattepliktiga varor eller återexport) som för första gången skall exporteras ut ur EU? I många fall finns där inga tidigare handlingar men det är ändå obligatoriskt att ange ett?
Dataelement 12 01 000 000 (tidigare dokument) är en A-uppgift i bilaga B i kompletteringsförordningen, men ”Previous document” står som ”optional” i de tekniska specifikationerna för exportsystemet, vilket innebär att Tullverket inte kräver någon uppgift i detta dataelement.
Man ska ange relevanta dokument, till exempel EAD och eventuellt MRN-nummer, men finns inget tidigare dokument behöver man inte ange något.
Kommer tullombud i framtiden att kunna använda sig av centraliserad klarering om man har AEO-tillstånd?
Nej. Det är deklaranten som ska vara tillståndshavare, men ett ombud kan användas för uppgiftslämningen.
Om vi använder oss av standardtulldeklaration, kan vi då ha ett MRN-nummer per order (båtbokning) oavsett hur många containrar bokningen innehåller? Vi har idag förhållandet 1 container = 1 MRN-nummer.
Ja. När samtliga containrar har anlänt till den godkända platsen (hamnterminalen) kan exportdeklarationen skickas in med ett MRN-nummer.
Kan jag ansöka om en godkänd plats för export inne på en hamnterminal?
Ja.
Läs hur du ansöker på sidan: Godkänd plats vid export.
Hur ställer sig hamnarna till att släppa in ej tullklara sjöcontainrar?
Det är upp till varje hamn/hamnterminal hur de vill hantera exportlogistiken, det finns inga tullkrav på att inte släppa in enheter på ett hamnområde/hamnterminal där exportdeklaration ännu inte har lämnats.
Kan vi rätta vikten i den kompletterande deklarationen mot den uppskattade vikten i den förenklade deklarationen?
Ja, ändring av vikt kan göras i den kompletterande deklarationen när utförselproceduren har avslutats i sin helhet (intyg om varors utförsel, meddelande IE599 har skickats).
Blir det som det är på importen att det är 11 dagar som gäller från det datum som den förenklade deklarationen inges till Tullverket som den kompletterande deklarationen ska vara ingiven?
Nej, den kompletterande deklarationen ska lämnas senast 10 dagar från det att den förenklade deklarationen lämnades. Detta gäller både för import och för export.
Vi gör idag en förenklad deklaration (ALE) följt av en sammanfattande deklaration (UFF). Hur ska vi nu hantera exporten när en sammanfattande deklaration inte är möjlig? Vi har inte alltid vikt när godset avgår från vårat lager. Lastbilar transporterar godset till hamnterminalen i Sverige. När godset ankommer till hamnterminal vet vi vikt.
En möjlighet är att ansöka om godkänd plats för export från hamnterminalen där ni gör en standardtulldeklaration för samtliga lastbilar som ordern omfattar när alla lastbilar anlänt till hamnterminalen, då vet ni vikt. Uppgifter lämnas 1 gång. Ett annat alternativ är att använda en förenklad deklaration och att vikten sedan ändras i den kompletterande deklarationen.
Vad gäller avseende EAD när AES införs?
Kraven på utseende på exportföljedokumentet (EAD) upphör i och med införandet av AES. En streckkod kan därför skrivas ut på vilken handling som helst. Det är dock viktigt att streckkoden är läsbar för skanning vid utförselkontoret.
Det nya exportsystemet kan väl inte bifoga styrkande handlingar i systemlösning?
Nej. Det är tulltjänstemannen som kan begära in styrkande handlingar i olika skeden och då skickas en länk till e-tjänsten med i meddelandet för aktuell process.
Handlingar kan inte skickas system till system utan måste laddas upp via e-tjänsten.
Det är upp till varje hamn/hamnterminal hur de vill hantera exportlogistiken. Det finns inga tullkrav på att inte släppa in enheter på ett hamnområde eller en hamnterminal där exportdeklaration ännu inte har lämnats.
Om jag lämnar en standarddeklaration ingiven i förväg (typ D), kan då någon annan än uppgiftslämnare/deklarant aktivera denna deklaration genom meddelande IE511?
Nej, det måste vara uppgiftslämnare/deklarant som aktiverar meddelandet.
Finns det nya meddelande som ersätter UNU och UGE?
Ja, meddelande IE515 används för att lämna en tulldeklaration vid export. I detta meddelande anger du vilken typ av deklaration du vill lämna.
Hur ska EIDR vid export till Norge fungera när AES införs?
Samma regler som gäller idag kommer att gälla i det nya exportsystemet. Det är viktigt att ange rätt dokumentkoder.
Innebär det att ALE inte kan lämnas in efter 2 december 2024?
Använder du ALE vid registrering i bokföringen, precis som idag, så går det bra fram till att EIDR införs i juni 2025.
För tillstånd till förenklad deklaration går det däremot inte längre att använda ALE från den 2 december 2024.
Behöver varje exportör ansöka om egen platskod eller räcker det med att terminaler/hamnar har platskoder?
Det kommer att finnas två olika typer av platser. En godkänd plats för export som exportören ska ansöka om och en godkänd plats för utförsel. Det är hamnterminalen eller flygplatsterminalen som ansöker om godkänd plats för utförsel.
Om flera aktörer är inblandade, vem ansöker om godkänd plats för utförsel?
Den som innehar och driver anläggningen/terminalen och som hanterar godset ansöker om godkänd plats för utförsel.
Vilka digitala meddelanden ska användas i det nya exportsystemet, och hur vet jag vilket av dem jag ska använda?
Förklaringar till deklarationstyper
Det finns flera olika typer av exporttulldeklarationen (IE515). I tabellen nedan ser du de olika typerna.
Deklarationstyp IE515 | Beskrivning |
A | Standardtulldeklaration |
D | Standardtulldeklaration ingiven i förväg |
C | Förenklad deklaration med regelbunden användning |
F | Förenklad deklaration (regelbunden användning) ingiven i förväg |
Y | Kompletterande deklaration efter FD enligt C och F (1:1 periodisk) |
Andra nya meddelanden i nya exportsystemet
Förutom exporttulldeklarationen förekommer följande meddelanden i det nya exportsystemet.
AES | Kommentarer |
IE507 (Anmälan av varor till utförseltullkontoret) | Ska skickas av aktör vid platsen för utförsel eller dennes ombud. Kan även streckkodsläsas vid klareringsexpeditionen vid utförseltullkontoret på Norgegränsen eller via Digitoll i Norge. |
IE525 (Varorna frigjorda till utförsel) | Mottas av den som skickar IE507. |
IE590 (Anmälan om varors utförsel) | Ska skickas av fraktföraren eller dennes ombud. Genereras automatiskt vid streckkodsläsning vid klareringsexpeditionen av utförseltullkontoret på Norgegränsen eller via Digitoll i Norge. |
IE599 (intyg om varornas utförsel) | Exportproceduren är avslutad när detta meddelande har skickats. Detta motsvarar tidigare ”exportbevis”. |
Förenklad jämförelse för meddelanden i det gamla exportsystemet (TDS) och det nya (AES)
Här kan du se vilka meddelanden i det nya exportsystemet som motsvarar de gamla.
TDS | AES | Kommentarer |
UGE | IE515A | Är varorna vid utförseltullkontoret vid Norgegränsen finns möjlighet att skicka IE515A och ange varornas förvaringsplats i dataelement 16 15 med kod för det aktuella tullkontoret. |
UNU | IE515D | Kan inte klareras ”över disk” på ett tullkontor utan måste anmälas genom att skicka IE511. |
URT | IE513 | IE513 kan skickas endast innan IE511 är skickad på en IE515D. Preliminärt från om med 1/6 2025 kan också IE513 skickas efter att IE599 mottagits. |
ALE – EUSDE (förenklad deklaration export) | IE515C och F (i förväg) | Tullombud får endast använda detta vid indirekt ombudskap. |
UFF | IE515Y | Måste vara 1:1 förhållande mellan IE515C eller IE515F och IE515Y. Tidsfristen för inlämnandet av den kompletterande deklarationen är normalt 10 dagar från frigörandet av varorna i den förenklade deklarationen. Krav på samstämmighet mellan IE515C eller IE515F och IE515Y förutom ex. vikt och ombud. |
Vad betyder felkoderna som börjar SE-N0 och SE-N4?
Förklaring på felkoder som börjar med SE-N0 hittar du i Nationella regler Pdf, 20.7 kB..
Förklaringar på felkoder som börjar med SE-N4 hittar du i Nationella semantiska valideringar mot Tulltaxan Pdf, 5 kB..
Deklarationshandledning
Var hittar jag deklarationshandledning för standardtulldeklaration export förenklad deklaration export, anmälan om varor till utförseltullkontoret och anmälan om varornas utförsel?
Deklarationshandledningar för den nya uppgiftslämning hittar du bland våra deklarationshandledningar.
- Deklarationshandledning för standardtulldeklaration för export
- Deklarationshandledning för e-tjänsten Tulldeklaration export
- Deklarationshandledning för förenklad deklaration för export
- Deklarationshandledning för kompletterande deklaration för export
- Handledning för anmälan av varor till utförselkontoret (IE507)
- Handledning för meddelande om varornas utförsel (IE590)
TID
Kommer det att bli några förändringar för exporten när det gäller TID?
Ja, det blir en förändring.
En ny e-tjänst för tulldeklaration export kommer att öppnas upp och ha samma införandeperiod som för system-till-system. Från den 1 oktober till den 2 december 2024 kan man gå över till den nya e-tjänsten.
Det kommer även att gå att lämna anmälan om varor till utförseltullkontoret och anmälan om varors utförsel via den nya e-tjänsten för export från den 1 oktober 2024.
Skatteverket, punktskattepliktiga varor, EMCS
Hur kommer det att fungera med punktskattepliktiga varor?
Tullverket kommer att kommunicera direkt med Skatteverket genom en integration mellan våra olika system – inte i efterhand som sker idag. Då ser vi direkt om uppgifterna överensstämmer.
Kan STC tillämpas på punktskattepliktiga varor?
Nej, punktskattepliktiga varor kan inte användas i det förenklade förfarandet STC oavsett uppskov eller ej.
Angående anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507): Gäller "Digital anmälan" även punktskattepliktiga varor som har elektroniskt ledsagardokument (EMCS) eller varor där man söker återbetalning och det krävs utförselattest/exportbevis?
Avseende EMCS kommer tre sätt att kunna användas, d.v.s. inga begränsningar för EMCS-varor eller varor som är föremål för återbetalning:
- digital anmälan
- över disk
- digital gränspassage (Norgegränsen vid Svinesund och Örje).
Exporttullkontoret utfärdar alltid intyg om varors utförsel (tidigare benämnt exportattest) för alla typer varor. Detta under förutsättning att utförselproceduren har avslutats korrekt. Ingen särskild kod behöver anges (i dag 30400).
Utförsel
I vilket streckkodsformat ska export-MRN presenteras vid utförseltullkontoret?
Den ska se ut på samma sätt som idag, code 128.
Hur ska jag som exportör/ombud förmedla export-MRN till aktör vid platsen för utförsel?
Som exportör måste du förse rätt aktör med exportdeklarationens MRN-nummer.
Har fråga om IE507 och ”Fraktförare”.
När man är ombud för fraktföraren, ska man uppge ombudets eller fraktförarens Identitetsnummer?
Uppgiftslämnaren (den aktör som sänder anmälan) av IE507 ska anges. Om du agerar ombud för en fraktförare så är det du som ombud som är uppgiftslämnare, inte fraktföraren.
När meddelandet IE525 "Varorna frigjorda för utförsel" är skickat från Tullverket. Finns det någon tidsram för när godset måste lastas på fartyg?
Nej, men om varorna har frigjorts för export och anmälan av varors utförsel (IE590) inte har lämnats inom 90 dagar startar ett efterlysningsförfarande.
I dag kan gods som inte är tullklart lämnas in på terminalen. Kommer det att kunna ske när nya exportsystemet startar?
Ja, precis som idag kan en extern aktör ansöka om en godkänd plats för export (får en egen platskod (godslokalkod)) inne på hamnterminalen. När godset finns på terminalen lämnas exportdeklarationen.
Måste meddelande IE507 (anmälan av varor till utförseltullkontoret) skickas till utförselkontoret i realtid?
För att kunna skicka meddelandet IE507 måste ett MRN-nummer från exportdeklarationen erhållas. Exportens MRN-nummer anges i IE507.
IE507 måste skickas när godset befinner sig på platsen vid sjöterminalen, flygterminalen eller vägsträckan vid vägtransport.
Vilken platskod ska anges i meddelandet IE507?
I IE507 ska en platskod (tidigare benämnt godslokalkod) för utförsel anges.
Från april är det möjligt att ansöka om sådan platskod (godslokalkod) för flyg och sjötransporter. Det är aktören som innehar platsen och fysiskt hanterar varorna vid platsen för utförsel som ska ansöka om en platskod vid flyg och sjötransporter.
Vid vägtransporter finns det anvisade platser utsedda av Tullverket som ska användas.
I dagsläget tar terminalen emot till exempel papper eller virke som vi lastar i container, flak eller trailer. Det är först när vi meddelar kunden exakt vilket gods vi har lastat som en exportförtullning skapas. Kommer terminalen att kunna ha det upplägget i framtiden?
Ja, exportdeklarationen kan lämnas efter det att varorna har lastats in i container, flak etc. inne på terminalen. En godkänd plats för export ska finnas på terminalen.
Om jag som deklarant upptäcker att varorna har förts ut utan att ha anmälts till utförselkontoret, kan jag då på eget initiativ anmäla detta?
Ja, om varorna har förts ut ur EU utan att IE507/IE590 har lämnats kan deklaranten eller dennes ombud på eget initiativ skicka meddelande IE583 med styrkande handlingar. Intyg om varors utförsel kan då utfärdas.
Om inget av detta har skett startar Tullverket ett efterlysningsförfarande (90 dagar efter frigörandet av exportdeklarationen) och skickar meddelande IE582 till ombudet eller deklaranten (uppgiftslämnaren av exportdeklarationen).
Kan det vara en Carrier på IE515 och en annan Exit Carrier på IE507?
Ja, uppgiftslämnare kan vara ett flertal olika aktörer för IE507, till exempel ett ombud som lämnar meddelandet för fraktförarens räkning.
När, senast, måste en anmälan av varor till utförseltullkontoret (IE507) och anmälan om varors utförsel (IE590) lämnas?
Dessa meddelanden måste lämnas inom 90 dagar från det att exportdeklarationen frigjorts (IE529). I annat fall kommer ett efterlysningsförfarande att startas av Tullverket.
Behöver det ansökas om en godkänd plats för utförsel när det gäller hamn- och flygterminaler? Vem ska ansöka?
Ja, det är hamn- eller flygterminalen som ska ansöka om den godkända platsen för utförsel och tilldelas en särskild platskod som anges i meddelande IE507 (anmälan av varor till utförseltullkontoret). Ansökningar om detta kommer att ske från den 15 maj 2024. Då kommer mer information att läggas ut.
Får vi som exportör ett EDI-meddelande om att steg 2 och steg 3 är har lämnats?
Nej, Tullverket kommunicerar med den aktör som lämnat uppgiften. Det kommer att finnas en e-tjänst för att fråga status för ett export-MRN.
Ska IE507 skickas in när godset ankommer terminalen eller i samband med att det ska avgå från terminalen (i de fall det sker flera dagar mellan ankomst och avgång för godset på terminalen)?
Aktör vid plats för utförsel kan skicka meddelandet redan när godset ankommer och under hela tiden godset förvaras på terminalen. Det spelar ingen roll om det går flera dagar innan båten avgår.
Hur ser tidsfristen ut för lämnande av IE590 i samband med att varorna förts ut från EU?
Fraktförare efter utförsel har 90 dagar på sig efter frigörandet av exportdeklarationen att lämna IE590. Först efter 90 dagar startar ett eventuellt efterlysningsförfarande.
Export följt av transitering
Om det skulle vara driftstopp i NCTS och vi använder oss av kontinuitetsplanen, kommer fortfarande IE507/IE590 skickas vid export följd av transit deklaration?
Nej, IE507 och IE590 ska inte skickas. Ett efterlysningsförfarande inom AES kommer att starta 90 dagar efter det att exportdeklarationen frigjordes. Ett meddelande kommer att gå ut till uppgiftslämnaren om varför utförselproceduren inte avslutats. Denna får då svara att reservrutin har tillämpats för NCTS.
Vi har hört att många av våra grannländer har validering av olika slag mellan NCTS och AES deklarationer.
Primärt 3 stycken som är:
- vikt matchning
- sekvensens av varuposterna ska vara samma
- varulinjers värde och varupostbeskrivning ska matcha.
Men vad jag har förstått som finns det bara validering på att MRN bara används en gång per deklaration?
Ja, det stämmer.
Vi har nationellt valt att inte validera andra uppgifter än att MRN inte används flera gånger samt att deklarationen har rätt status på utförseltullkontoret.
Det gäller landtransporter med bil och externa exporter. Vi gör exporten i Sverige och transporterar godset till hubbar i andra länder för att därifrån starta transiteringar ut ur EU. Vi samlar i dessa fall gods från hela EU och sätter upp på en gemensam transitering ut ur EU. Detta är väldigt vanligt och gäller mer eller minde hela vår trafik till tredje land förutom Norge.
Hur ska vi hantera detta i framtiden så alla steg blir registrerade med det nya exportsystemet? Jag tänker då på anmälan till utförseltullkontor och anmälan om varors utförsel?
När varor deklarerats för export eller återexport och dessa varor därefter också deklareras till ett transiteringsförfarande, vilket vi kallar export följt av transitering, sker övervakningen av varorna genom transiteringsförfarandet.
Någon anmälan till utförseltullkontoret(IE507) och anmälan om varors utförsel (IE590) ska då inte lämnas för varor som har övergått till transitering.
Exportsystemet AES får under resans gång olika uppgifter från transiteringssystemet NCTS. Den slutliga uppgiften om att transiteringsförfarandet har avslutats sänds till AES, och exportförfarandet kan då också avslutas.
En transitering kan i dag omfatta flera exporters MRN-nummer, och det ska inte bli någon skillnad i morgon som vi ser det i nuläget.
Det finns alltså inget krav på något 1:1-förhållande mellan export och transitering.
Beroende på statusen på varorna och destinationen så kan varorna anmälas till gemensam transitering, unionstransitering eller TIR-transitering. Oavsett vilken typ av transitering som används så avslutas exporterna efter att AES mottagit ett kontrollresultat från NCTS.
I transiteringsdeklarationen anges export-MRN. Hur avslutas exporten när det är en transitering som tar över tullförfarandet?
Vid T2-transitering (gemenskapsvaror) följer export- och transiteringsförfarandet parallellt varandra medan vid T1-transitering (icke-gemenskapsvaror) avslutas exporten direkt.
Vid T1- och T2-transitering innebär detta att IE507 och IE590 inte skickas. Avgångstullkontoret meddelar utförseltullkontoret om resultatet från transiteringsförfarandet genom meddelande IE042.
Vid T1 ska IE518 skickas senast dagen efter att varorna i transitdeklarationen frigjordes och vid T2 senast dagen efter att transiteringen avslutats (avgångstullkontoret har fått ett destinationskontrollresultat från bestämmelsetullkontoret och sänder detta resultat till utförseltullkontoret). Detta kommer normalt att ske automatiserat. Istället för IE507 och IE590 får utförseltullkontoret IE191 och IE042 från NCTS. Efter IE042 kan utförseltullkontoret skicka IE518.
Avgångstullkontoret agerar utförseltullkontor och avgångstullkontorets uppgift är att meddela ett kontrollresultat till det i exportdeklarationen deklarerade utförseltullkontoret.
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Ny fråga "Vad betyder felkoderna som börjar SE-N0 och SE-N4?" är tillagd.