Tullverket

Hur och när betalar jag mina avgifter?

Det är vanligtvis transportföretaget som levererar din vara som räknar ut hur mycket tull, moms och eventuell annan skatt du ska betala. Transportföretaget skickar en faktura till dig, till exempel via brev eller sms.

I de flesta fall är det företaget som transporterar ditt paket som räknar ut hur mycket tull, moms och eventuell annan skatt du ska betala. De skickar därefter ut en faktura till dig, till exempel via brev eller sms. Du betalar avgifterna till transportföretaget som sedan levererar paketet till dig.

Vissa e-handelsplattformar gör det möjligt för dig att betala moms redan vid köptillfället. Observera att om du beställer en punktskattepliktig vara, till exempel tobak eller viss elektronik, då betalar du dessutom punktskatt och moms på punktskatten till ditt transportföretag när varan har kommit till Sverige. Du kan läsa mer om varor med punktskatter på sidan Punktskatt vid import.

Om du inte fått möjlighet att betala avgifter

Om du inte har fått betala avgifter för en vara som du har beställt från ett land utanför EU ska du meddela oss inom tre år. Det går bra att mejla eller skriva ett brev till oss med uppgifterna

  • vilket företag som transporterade varan
  • kvitton eller fakturor på ditt köp
  • dina kontaktuppgifter.

Mejla uppgifterna till tullverket@tullverket.se eller skriv ett brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

När vi mottagit uppgifterna från dig räknar vi ut vad du ska betala och skickar en tullräkning till dig.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Information om att e-handelsplattformar kan ta ut moms vid köptillfället och att punktskatter kan tillkomma när varan kommit till Sverige.

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du kontakta oss via ett webbformulär, e-post eller telefon.
4000