Få tillbaka avgifter för returnerad vara
När du eller ditt fraktbolag har returnerat en vara som du har köpt på nätet kan du ansöka och eventuellt få återbetalning av avgifter som du har betalat till Tullverket.
Ska du returnera en vara för reparation eller uppgradering? Då kan du få betala lägre avgifter för varan när den kommer tillbaka till dig.
Tänk på att ansökan ska göras inom 90 dagar från att vi har fått deklarationen.
Ansökan ska innehålla
- kontaktuppgifter
- anledning till ansökan
- tullidentitet (Tullid, MRN- eller LRN-nummer)
- något som visar att avsändaren tagit emot det som returnerats, till exempel en bekräftelse
- något som visar vad som returnerats, till exempel en faktura eller orderbekräftelse för hela ditt köp.
Frivilliga uppgifter är
- personnummer eller samordningsnummer – om du lämnar dessa uppgifter så kan du få svar från oss till din digitala brevlåda (exempelvis Kivra)
- bankuppgifter – om du inte lämnar bankuppgifter får du ett utbetalningskort skickat till dig.
Tänk på
Tullverket kan komma att begära ytterligare uppgifter.
Om du får en ny vara som ersättning för en vara som exempelvis har gått sönder under transporten, behöver du betala tull och moms även för den nya varan. Du kan då ansöka och eventuellt få tillbaka de avgifter som du har betalat till Tullverket för den första varan. Du behöver i sådant fall kunna bevisa att du har returnerat den första varan till säljaren.
Återbetalning av transportföretagets avgift
Om transportföretaget har tagit ut en administrativ avgift eller tulldeklarationsavgift ska du vända dig dit för frågor om återbetalning av dessa avgifter.
