Tullverket

Få tillbaka avgifter för kvarglömd hemskickad ägodel

Om du har glömt en personlig ägodel på din resa och fått den hemskickad kan du ansöka om att få tillbaka avgifter som du har betalat till Tullverket.

Ansökan ska innehålla

  • kontaktuppgifter
  • noggrann beskrivning av den varan som ansökan gäller
  • var varan finns nu
  • beskrivning av vad som är fel
  • tullidentitet (Tullid, MRN- eller LRN-nummer)
  • kvitto på den personliga ägodelen
  • något som visar att du har glömt din personliga ägodel, till exempel mejlkonversation, frakthandling, flygbiljett med mera.

Frivilliga uppgifter är

  • personnummer eller samordningsnummer – om du lämnar dessa uppgifter så kan du få svar från oss till din digitala brevlåda (exempelvis Kivra)
  • bankuppgifter – om du inte lämnar bankuppgifter får du ett utbetalningskort skickat till dig.

Tänk på

Tullverket kan komma att begära ytterligare uppgifter och vid behov kräva att du ska visa upp din vara på en tullexpedition.

Återbetalning av transportföretagets avgift

Om transportföretaget har tagit ut en administrativ avgift eller tulldeklarationsavgift ska du vända dig dit för frågor om återbetalning av dessa avgifter.