Tullverket

Få tillbaka avgifter för vara köpt i EU

När du beställer en vara från ett annat EU-land behöver du normalt sett inte betala några avgifter till Tullverket. Har du ändå betalat avgifter kan du ansöka och eventuellt få återbetalning.

Bara för att du beställt en vara från ett företag inom EU innebär det inte alltid att varan skickats från EU.

Ansökan ska innehålla

  • kontaktuppgifter
  • anledning till ansökan
  • tullidentitet (Tullid, MRN- eller LRN-nummer)
  • en bild på adressetiketten
  • något som visar att varan är en unionsvara.

Frivilliga uppgifter är

  • personnummer eller samordningsnummer – om du lämnar dessa uppgifter så kan du få svar från oss till din digitala brevlåda (exempelvis Kivra)
  • bankuppgifter – om du inte lämnar bankuppgifter får du ett utbetalningskort skickat till dig.

Tänk på

Tullverket kan komma att begära ytterligare uppgifter.

Återbetalning av transportföretagets avgift

Om transportföretaget har tagit ut en administrativ avgift eller tulldeklarationsavgift ska du vända dig dit för frågor om återbetalning av dessa avgifter.