Personuppgifter i rekryteringsprocessen
När du söker arbete hos Tullverket behandlar vi dina personuppgifter.
Därför behandlar Tullverket uppgifterna
Tullverket behandlar dina personuppgifter i rekryteringsprocessen för att kunna genomföra en korrekt och effektiv rekrytering. Uppgifter som du lämnar i samband med en rekryteringsprocess kommer att vara tillgängliga för HR och rekryterande personer inom Tullverket i enlighet med EU:s Dataskyddsförordning (2018), GDPR.
Uppgifterna som du lämnar i din ansökan registreras för Tullverkets räkning i rekryteringssystemet. Tullverket är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och Tullverket använder uppgifterna för att hantera din jobbansökan i rekryteringssystemet. Baserat på dina svar på urvalsfrågorna i ansökningsformuläret kan du komma att bli refuserad om du inte uppfyller de krav för tjänsten som framgår i jobbannonsen.
Din ansökan är en offentlig handling och den kan komma att lämnas ut av Tullverket enligt offentlighetsprincipen. Offentlighetsprincipen innebär i korthet att de handlingar som kommer in till Tullverket i ett rekryteringsärende är allmänna handlingar som kan begäras ut av allmänheten och andra myndigheter om inte sekretess hindrar ett utlämnande. Normalt gäller inte någon sekretess för uppgifter som finns i handlingar i ett rekryteringsärende. Lämna därför inte uppgifter eller handlingar om dig själv som kan vara känsliga i din ansökan, tex belastningsregister eller läkarintyg.
De personuppgifter vi behandlar under rekryteringsprocessen är de som:
- du själv lämnar i din ansökan
- antecknas vid intervjutillfällena
- behandlas i de fall rekryteringstester används i rekryteringsprocessen
- lämnas vid referenstagningen
- lämnas vid säkerhetsprövning till en säkerhetsklassad befattning
- lämnas vid genomförande av drogtest hos företagshälsovård
Rättslig grund och ändamål
Tullverket är enligt offentlighetsprincipen skyldigt att bevara handlingar som kommer in till myndigheten i ett rekryteringsärende. Samtliga handlingar och personuppgifter som inkommit i rekryteringsprocessen kommer att raderas hos Tullverket 2 år efter att rekryteringen avslutats.
För den som blir anställd kommer cv/personligt brev sparas i Tullverkets diarium och personuppgifter kommer att finnas i övriga personalsystem och i personalakt. Handlingar för anställda bevaras tillsvidare.
Om du har skyddad identitet ska du kontakta PA-support, pa-support@tullverket.se. Du bör vara aktsam om vilken information du delar i din ansökan och delge därför endast information som är relevant för den aktuella befattningen.
Du har rätt att:
- få information om vilka uppgifter Tullverket har om dig i form av ett registerutdrag.
Du har också rätt att:
- ändra uppgifterna i din ansökan till och med sista ansökningsdag (men inte efter det)
- när som helst under rekryteringsprocessen ta tillbaka din ansökan, men de handlingar som du har skickat in genom din ansökan är allmänna handlingar och sparas i 2 år
- begära att dina personuppgifter rättas om något har blivit fel
- begära att dina personuppgifter raderas.
Om du önskar få kontakt angående dina uppgifter hos Tullverket kontakta tullverket@tullverket.se.