Uppgifter att lämna vid fartygsanlöp
Här får du en översikt över införselprocessen och vilka uppgifter du ska lämna för varor som transporteras via sjö. Du får också information om andra uppgifter du ska lämna till Tullverket via den myndighetsgemensamma portalen för fartygsrapportering Maritime Single Window (MSW Reportal).


Uppgifter att lämna vid införsel, sjötransporter
Fartygets och varans väg in i Sverige består av flera steg. Du kan behöva lämna uppgifter i olika system: importkontrollsystemet, ICS2 respektive i MSW reportal, innan du lämnar in din tulldeklaration. Här kan du läsa om vilka uppgifter du ska lämna i de olika stegen och i vilka system du lämnar uppgifterna.
1. Summarisk införseldeklaration (Sid) – lämnas i importkontrollsystemet, ICS2
När:
Summarisk införseldeklaration ska lämnas innan varorna förs in i EU. Tidsfristen beror på hur varorna är packade på fartyget:
- i container: 24 timmar innan varorna lastas i avgångshamnen
- i bulk eller parti: fyra timmar innan varorna ankommer till en hamn i EU.
Det finns några undantag från ovanstående regler där den summariska införseldeklarationen kan lämnas senast två timmar innan varorna ankommer till den första hamnen i EU:
- om varorna ankommer från Grönland, Färöarna, Island, Marocko, hamnar i Östersjön, Nordsjön, Svarta havet eller Medelhavet
- vid befordran mellan ett territorium utanför unionens tullområde och de franska utomeuropeiska departementen, Azorerna, Madeira eller Kanarieöarna och resan varar mindre än 24 timmar.
Varför:
Tullmyndigheterna ska kunna upptäcka och hantera hot mot säkerhet och skydd.
Uppgiftslämning:
Summarisk införseldeklaration ska lämnas till det EU-gemensamma importkontrollsystemet ICS2.
Uppgifterna i den summariska införseldeklarationen lämnas antingen i sin helhet av maritime carrier eller genom att både maritime carrier och andra aktörer involverade i hanteringen av godset, så kallade house filer, lämnar sina respektive uppgifter.
Vilka uppgifter som du ska lämna in beror på vilken roll du har:
- en maritime carrier tillhandahåller uppgifter på master consignmentnivå. Exempel på sådana uppgifter är information om fartygets nummer, transportväg, ankomst- och avgångstider, första införseltullkontoret (Customs Office of First Entry, COFE), förteckning över containrar och liknande.
- en maritime house filer innehar och lämnar uppgifter om gods på house consignmentnivå. De har mer detaljer kring en försändelse såsom information om avsändare och mottagaren (exempelvis namn, e-postadress, telefonnummer) och uppgifter om försändelsens innehåll (exempelvis varubeskrivning). En house filer kan vara ett åkeri, en ground handling agent, en importör, en ship broker eller liknande.
Läs mer om roller och ansvar, ICS2.
Det finns tillfällen då någon summarisk införseldeklaration inte behöver lämnas. Det gäller bland annat varor som förs in från Norge och vissa post- och expressförsändelser.
Varor som transiteras omfattas inte av summarisk införseldeklaration, utan där lämnas uppgifter om föranmälan i transiteringsdeklarationen.
2. Förhandsanmälan av fartygets ankomst – görs i MSW reportal
När:
Du behöver lämna en förhandsanmälan för ditt fartyg senast 24 timmar innan fartyget ankommer till hamnen. Fartyg som gör resor som är kortare än 24 timmar undantas från den här regeln. Om ditt fartyg ska anlöpa flera hamnar behöver du lämna in en förhandsanmälan inför ankomsten till varje hamn.
Ett anlöp per hamn
Observera att du bara ska rapportera ett anlöp (i form av besöks-id) per hamn. Om du redan har ett befintligt besöks-id ska du fortsätta att använda det om du behöver uppdatera eller komplettera några uppgifter.
Varför:
Tullverket ska få kännedom om var och när transportmedlet förväntas ankomma.
Uppgiftlämning:
Du ska göra en föranmälan som innehåller följande:
- samtliga uppgifter som lämnas i FAL-formulären 1–4
- FAL 1 – allmän fartygsdeklaration
- FAL 2 – lastdeklaration*
- FAL 3 – deklaration om fartygsförråd
- FAL 4 – deklaration om besättningens tillhörigheter.
När Sverige är första införselland i EU ska du lämna en hänvisning till summariska införseldeklarationer (Sid) för all last ombord. I MSW reportal anger du datum för beräknad ankomsttid angivet i Sid. Du kan även komplettera med referens (MRN) till enstaka Sid.
I vissa fall finns det möjlighet att ange undantag från att lämna Sid. Det gäller bland annat varor som förs in från Norge och fartyg som ankommer direkt från Nordirland (GB). För dessa anlöp ska du ange ”Undantag från att lämna föranmälan om Sid”.
*Se även information om lastdeklarationen (FAL 2) under steg 5.
3. Anmälan om transportmedlets ankomst – görs i importkontrollsystemet, ICS2
När:
Ankomstanmälan till ICS2 ska ske vid ankomst till första EU-hamn för fartyget. Uppgifterna lämnas i det EU-gemensamma importkontrollsystemet ICS2 senast när fartyget ankommer hamn.
Varför:
Tullverket ska få kännedom om att transportmedlet ankommit och att ankomst registreras i ICS2.
Uppgiftslämning:
Ankomstanmälan av transportmedlet lämnas av fartygsoperatören och kan därav vara en annan aktör än den som ursprungligen lämnat uppgifterna för den summariska införseldeklarationen (steg 1).
Anmälan av transportmedlets ankomst ska göras i det centrala externa gränssnittet för ICS2.
Anmälan ska innehålla en hänvisning till de summariska införseldeklarationerna som lämnats in för allt gods ombord på transportmedlet.
Anmälan av transportmedlets ankomst ska innehålla någon av följande:
- List of MRNs:
- MRN på master level filings som också är MRN för en summarisk införseldeklaration.
- List of master transport documents with the estimated date and time of arrival (should not be modifed, it is ESTIMATED not actual e.g. delay):
- Referensnummer för master bill of lading i kombination med den förväntade ankomstdag- och tid som angetts i den summariska införseldeklarationen.
- 'Entry Key':
- Entry key består av IMO-nummer eller ENI-nummer och anges i kombination med den förväntade ankomstdag- och tid som angetts i den summariska införseldeklarationen.
4. Anmälan av varors ankomst – görs i MSW reportal
En anmälan av varors ankomst ska lämnas för varor som ankommer med sjötransport och
- ankommer direkt till Sverige från ett land utanför EU och varorna lossas i Sverige
- ankommer till Sverige från ett land utanför EU och varorna inte har omlastats eller avlastats i tidigare EU-hamn
- tillfälligt lämnar EU:s tullområde och går ut på internationellt vatten för att sedan återinförs in i EU:s tullområde.
Om fartyget går på RSS-tillstånd, varorna transiteras, hanteras enligt ATA-carnet eller TIR ska inte anmälan om varors ankomst lämnas.
När:
Vid ankomst. Observera att summariska införseldeklarationer (Sid) och anmälan om transportmedels ankomst lämnas i det nya importkontrollsystemet, ICS2, se steg 1 och 3. Anmälan av transportmedlets ankomst måste lämnas innan ATA-signal sätts för anlöpet.
Varför:
Tullverket ska få kännedom om att en vara har ankommit, om en varas tullstatus och om hur varan ska hanteras i nästa steg.
Uppgiftslämning:
För att anmäla varors ankomst ska uppgifter lämnas i MSW reportal.
Anmälan av varors ankomst ska innehålla referens till summariska införseldeklarationer för icke-unionsvaror (icke EU-gods) som lossas och referens till tullstatusbevis för unionsvaror (EU-gods) som lossas.
Uppgiftslämning för icke-unionsvaror (icke EU-gods)
Uppgifterna ska referera till den summariska införseldeklarationen, Sid, på olika nivåer. Referens till summarisk införseldeklaration (Sid) kan lämnas på master consignment- eller på house consignmentnivå. Vilken nivå uppgiften ska lämnas på styrs av hur den är lämnad i den summariska införseldelarationen.
Det är viktigt att du refererar till korrekt Sid-MRN och transportdokumentnummer. Kontakta ombudet som lämnat den summariska införseldeklarationen om du är osäker på vilka uppgifter som ska lämnas och på vilken nivå de ska anges.
Master consignment-nivå
- Sid-MRN med tillhörande transportdokumentnummer, båda referenserna ska tillhöra giltig Sid på master consignment-nivå
- referens till eventuella container eller behållare, om det endast är en delmängd av angiven Sid som anmäls vid ankomsten.
House consignment-nivå
- Sid-MRN med tillhörande transportdokument på house consignment-nivå.
För icke-unionsvaror som omlastats i tidigare EU-hamn lämnas förnärvarande inga uppgifter om anmälan om varors via MSW reportal. För varor som ankommer från Norge ska undantag från Sid anges tillsammans med transportdokumentnummer.
Uppgiftslämning för unionsvaror (EU-gods)
- MRN-nummer för bevis om varors tullstatus som unionsvaror när detta är registrerat i systemet för Proof of Union Status (Pous), eller
- referens till annan typ av tullstatusbevis (styrkande handling). Ladda upp dina styrkande handlingar i blocket Dokument i MSW reportal.
5. Deklaration för tillfällig lagring – lämnas i MSW reportal
Deklarationen för tillfällig lagring utgörs av uppgifter som anges strukturerat i lastdeklaration (FAL2) och i bifogat manifest. Det är viktigt att den aktör som rapporterar lastdeklarationen i MSW-reportal har tillgång till informationen som kopplar till den tillfälliga lagringen.
Lastdeklarationen
Lastdeklarationen utgörs av uppgifter i FAL2 och kompletteras med
- uppgifter om varornas tullstatus
- platskod (IG-nummer) för att visa vilket tillfälligt lager eller annat lossningsställe du för dina varor till, samt manifest som innehåller uppgifter för deklaration för tillfällig lagring. IG-numret ska följa formatet platskod-ÅÅ-löpnummer, ex ABC-25-001. IG-numret som vid ankomsten av varor tilldelas på aktuell anläggning (OFULLSTÄNDIGT, VAD MENAS?)
- uppgifter om efterföljande tullförfarande, tull-id för en i förväg lämnad import- eller tullagerdeklaration, NCTS MRN (transiteringsnummer).
Summariska införseldeklarationer (Sid) och Anmälan om transportmedels ankomst lämnas i det nya importkontrollsystemet, ICS2. Anmälan av transportmedlets ankomst måste lämnas innan ATA-signal sätts för anlöpet. (SKA INTE DENNA INFO IN UNDER STEG 2 ISTÄLLET? VAD ÄR ATA-SIGNAL?)
6. Deklaration för tullförfarande eller återexport – lämnas i relevant tullsystem
När:
Innan Tullverket ska godta deklarationen.
Varför:
Tullverket ska få in korrekt uppbörd och handelsstatistik samt kunna kontrollera restriktionsvillkoren.
Uppgiftslämning:
Deklaration för tullförfarande eller återexport lämnas i ett tullsystem. Följ deklarationshandledningen för den deklaration du ska göra.
Övriga uppgifter att lämna i MSW reportal
Skicka handlingar om proviant med föranmälan eller senare
Du kan välja att skicka din Ansökan om proviantering för visst tillfälle och din Begäran om utlämning av proviant från fartygets förråd i din föranmälan via MSW reportal. Begäran ska skickas innan avgång och bifogas som ett dokument i MSW reportal.
Om du har ett generellt provianteringstillstånd ska du hanteras det utifrån de villkor som finns i tillståndet. Du ska då inte rapportera det i MSW reportal.
Införandet av MSW tar inte bort skyldigheten att låta Tullverket få tillgång till bokningsuppgifter via andra kanaler. Du som tidigare har skickat in bokningsuppgifter till Tullverket via mejl ska göra det även i fortsättningen. Det gäller samtliga uppgifter du har lämnat den vägen, det vill säga även lastmanifest.
Ett anlöp per hamn
Observera att du bara ska rapportera ett anlöp (i form av besöks-id) per hamn. Om du redan har ett befintligt besöks-id ska du fortsätta att använda det om du behöver uppdatera eller komplettera några uppgifter.
När ska uppgifter lämnas i strukturerad form och när kan du bifoga filer?
Du ska lämna uppgifter via MSW i strukturerad form, vilket betyder att uppgifterna ska vara maskinläsbara. Du kan lämna uppgifterna direkt i MSW:s portal för fartygsrapportering eller genom ett eget system.
Vissa uppgifter kan du emellertid lämna som bifogade filer:
- Lastdeklarationen (FAL 2) ska i princip lämnas i strukturerad form. Tills vidare kräver vi dock inte att du lämnar hela lastmanifest på det sättet. Du lämnar en sammanfattande information om hela lasten och skickar med manifestet som en bifogad fil. Uppgifterna i FAL 2 ska utgöra en deklaration för tillfällig lagring.
- Om ditt fartyg för med sig unionsvaror som ska lossas behöver du hänvisa till referens (MRN) för PoUS eller styrka att värdet för varorna understiger 15 000 Euro.
- Ansökan om proviantering för visst tillfälle kan du lämna som en bifogad fil.
- Begäran om utlämning av proviant kan du lämna som en bifogad fil.
Vänta på Tullverkets svar
Det är viktigt att du väntar in och kontrollerar Tullverkets svar. Om det saknas någon uppgift som gör att Tullverket inte kan fatta ett beslut får du en begäran om komplettering.
Du kanske också är intresserad av
Varor som förs in i EU:s tullområde ska transporteras till ett tullkontor som har utsetts av tullmyndigheten eller till någon annan plats som myndigheten anvisat eller godkänt. Här finns samlad information som gäller sjötransporter.