Få tillbaka avgifter vid fel i tulldeklarationen
Om du anser att det blivit fel i tulldeklarationen och att du har betalat för mycket tull och moms på grund av till exempel fel värde, fel varukod eller annat kan du ansöka om återbetalning av de avgifter som du har betalat till Tullverket.
Ansökan ska innehålla
- kontaktuppgifter
- noggrann beskrivning av vilken vara som ansökan gäller
- var varan finns nu
- beskrivning av vad som är fel
- tullidentitet (Tullid, MRN- eller LRN-nummer)
- något som visar att varan har deklarerats felaktigt, till exempel faktura, orderbekräftelse eller annat.
Tänk på
Tullverket kan komma att begära ytterligare uppgifter och vid behov kräva att du ska visa upp din vara på en tullexpedition.
Återbetalning av transportföretagets avgift
Om transportföretaget har tagit ut en administrativ avgift eller tulldeklarationsavgift ska du vända dig dit för frågor om återbetalning av dessa avgifter.
Återbetalning av moms vid köp i webbutik
Om webbutiken har tagit ut momsen vid köpet ska du vända dig dit för att få momsen återbetalad.
