Tullverket

Sociala medier

Vi finns närvarande på flera sociala plattformar där du kan lära dig mer om vår verksamhet, vilka tullregler som gäller och ställa dina frågor till oss. Du hittar oss på Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter och Youtube.

Följ Tullverket i sociala medier

Facebook

Om du följer oss på Facebook kan du lära dig mer om vilka regler som gäller för dig som privatperson när du till exempel reser, handlar i ett annat land eller handlar på nätet. Du som privatperson får gärna ställa dina frågor till oss här.

Tullverket på Facebook

Instagram

Om du följer oss på Instagram får du en inblick i vår kontrollverksamhet. Här delar vi bland annat med oss av och hur vi jobbar, intressanta beslag och aspiranternas grundutbildning.

Tullkontroll på Instagram

LinkedIn

På LinkedIn berättar vi om oss som arbetsgivare och om hur vi arbetar som myndighet. Här får du veta mer om vilka olika typer av tjänster som finns på Tullverket och när det finns nya tjänster att söka.

Tullverket på LinkedIn

Twitter

I den här kanalen riktar vi oss i första hand till journalister. Här kan du hålla dig uppdaterad när Tullverket publicerar nya pressmeddelande.

Tullverket Media på Twitter

Youtube

I den här kanalen publicerar vi olika informationsfilmer och de kampanjfilmer som vi har använt i någon av våra sociala kanaler.

Tullverket på Youtube

Vi svarar normalt på frågor och kommentarer under arbetstid på vardagar. I våra sociala kanaler kan vi inte svara på frågor som rör enskilda ärenden eller personer. Har du frågor om ett pågående tullärende kan du kontakta oss via e-post, telefon eller brev.

Tullverkets kommentarsregler i sociala medier

Kommentera gärna våra inlägg i sociala medier. För att allt ska fungera och för att vi ska få ett bra och seriöst diskussionsklimat finns det dock några regler som du måste följa.

Regler att förhålla dig till när du skriver en kommentar

  • Inlägg och kommentarer ska hålla en god ton. Vi vill ha ett samtalsklimat där alla kan vara med och diskutera, därför ska debatt och argumentation präglas av respekt. Det är inte tillåtet att använda ett allt för respektlöst språk, könsord, för många eller för grova svordomar etcetera.
  • Håll dig till ämnet när du skriver en kommentar.
  • Använd gärna länkar för att hänvisa vidare, fördjupa diskussionen eller för att ge källhänvisning men tänk på att andra besökare inte ska behöva följa några länkar för att förstå vad kommentaren från början handlar om.
  • Kommentarsfunktionen tillhandahålls och övervakas i enlighet med lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (BBS-lagen). Det innebär att Tullverket löpande måste radera inlägg som innehåller uppvigling, hets mot folkgrupp, barnpornografi, olaga våldsskildring, upphovsrättsintrång, olaga hot, olaga integritetsintrång, och offentlig uppmaning, rekrytering och utbildning avseende terroristbrott och annan särskilt allvarlig brottslighet. Den som gör ett inlägg som strider mot gällande lagar kan personligen bli ansvarig för detta.

Kommentarer som vi raderar

  • Hatiska kommentarer, så som
    • hat eller diskriminering mot minoriteter (till exempel etniska och religiösa minoriteter, HBTQ-personer eller personer med funktionsvariationer),
    • olika former av rasism och främlingsfientlighet,
    • nedsättande epitet,
    • hot, trakasserier, personliga påhopp, förtal eller avhumaniserande kommentarer.
    • pornografiska eller sexistiska yttranden,
  • obscena ord,
  • ren länkpostning utan sammanhang,
  • marknadsföring eller kommersiella budskap,
  • spam eller kampanjande (upprepade kommentarer med samma eller liknande innehåll),
  • uppgifter som kan kopplas till dig eller en annan person (det vill säga personuppgifter),
  • namnpubliceringar på en misstänkt eller dömd person som är kopplad till ett av Tullverkets ärenden, eller
  • tips om smuggling eller tullbrott (ring istället 90 114 eller använd vårt webbformulär för att Tipsa Tullverket).


Borttag av inlägg, anmälan och blockering

Om du bryter mot Tullverkets regler i sociala medier kan du få ditt inlägg borttaget och anmälas. Om du går över gränsen upprepade gånger kan du bli blockerad från våra sociala kanaler. Om vi misstänker lagbrott anmäler Tullverket händelsen till Polismyndigheten.

Om du tycker att en kommentar bryter mot våra regler får du gärna meddela oss så kommer vi att titta närmare på det. Du kan även använda "anmäl-knappen" som finns vid varje kommentar om den bryter mot den aktuella kanalens regler.

En kommentar är en allmän handling

Alla kan läsa de inlägg du skriver. Det som skrivs i Tullverkets sociala mediekanaler blir allmänna handlingar.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Uppdatering av kommentarsreglerna

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du kontakta oss via ett webbformulär, e-post eller telefon.
4000