Tullverket

Var är mitt paket?

En schematisk bild som visar steg för steg paketets väg till dig: 1: Paketet anländer till Sverige, 2: transportföretaget tar över ansvaret, om du redan har betalat moms vid köpet kan paketet nu levereras till dig, 3: om du inte har betalat moms vid köpet gör nu transportföretaget din tulldeklaration åt dig. 4: Därefter skickar transportföretaget tulldeklaration digitalt till Tullverket. 5: Om allt är korrekt godkänns den automatiskt och 6: transportföretaget skickar betalningsinfo till dig. 7: Efter att du har betalat kan paketet levereras till dig.


Väntar du på ett paket? Om du saknar ditt paket ska du vända dig till det företag som har transporterat dina varor. Det kan vara Postnord eller ett annat transportföretag.

Paketets väg till dig från ett land utanför EU

När du beställer en vara på nätet från ett land utanför EU går ditt paket genom ett par steg innan det når dig som mottagare. Så här går det till steg för steg:

  1. Paketet anländer till Sverige.
  2. Transportföretaget tar över ansvaret.
  3. Transportföretaget gör din tulldeklaration.
  4. Tullverket tar emot tulldeklarationen.
  5. Är tulldeklarationen korrekt godkänns den.
  6. Transportföretaget skickar betalningsinfo till dig.
  7. Efter att du har betalat kan paketet levereras till dig!

I vissa fall betalar du svensk moms redan vid köpet och då kan paketet levereras till dig när det kommer till Sverige, utan att du betalar moms till transportföretaget.

När finns mitt paket hos Postnord?

När en försändelse är märkt med ”under importbehandling” eller "held by Customs" innebär det att försändelsen finns på Postnords egen avdelning för registrering av avgifter. Då kan inte Tullverket hjälpa dig. Under perioder med stor arbetsbelastning kan det ta flera veckor innan försändelsen når dig som kund.

För att kunna spåra din saknade försändelse behöver Postnord det inlämningsnummer som avsändaren fick när den skickade paketet.

Läs mer om paket och brevförsändelser på Postnords webbplats.

När finns mitt paket hos ett annat transportföretag?

Om du har valt vilket transportföretag som ska sköta transporten av din vara, till exempel DHL eller Schenker, är det också de som skapar din tulldeklaration. Kontakta transportföretaget du har valt om du saknar eller vill veta vad som hänt med din försändelse.

Om du inte vet vilket transportföretag som hanterar din försändelse kan du ta reda på det genom att kontakta avsändaren.

När finns mitt paket hos Tullverket?

Om varan inte är tillåten att föras in i Sverige kan Tullverket beslagta eller omhänderta den – det är endast då ditt paket finns hos oss. Vi har då tagit paketet för att vi exempelvis kan behöva analysera varan. Vi meddelar alltid dig om ditt paket finns hos oss. Har du inte fått ett sådant meddelande av oss så har vi inte ditt paket.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Teknisk ändring

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.
4000