Tullverket

Saknar du ditt paket?

Om du saknar ditt paket ska du vända dig till det företag som har fraktat dina varor. Det kan vara Postnord eller en annan speditör om du valde det när du köpte din vara.

När finns mitt paket hos Postnord?

När en försändelse är märkt med ”under importbehandling” eller "held by Customs" innebär det att försändelsen finns på Postnords egen avdelning för registrering av avgifter. Då kan inte Tullverket hjälpa dig. Under perioder med stor arbetsbelastning kan det ta flera veckor innan försändelsen når dig som kund.

För att kunna spåra din saknade försändelse behöver Postnord det inlämningsnummer som avsändaren fick när den skickade paketet.

Läs mer om paket och brevförsändelser på Postnords webbplats.

Paketets väg till dig från ett land utanför EU

När finns paketet hos min speditör?

Om du har valt en speditör, till exempel DHL eller Schenker, för att sköta transporten är det också de som förtullar din vara. Kontakta speditören du har valt om du saknar eller vill veta vad som hänt med din försändelse.

När finns mitt paket hos Tullverket?

Om varan inte är tillåten att föras in i Sverige kan Tullverket beslagta eller omhänderta den – det är endast då ditt paket finns hos oss. Vi har då tagit paketet för att vi exempelvis kan behöva analysera varan. Vi meddelar alltid dig om ditt paket finns hos oss. Har du inte fått ett sådant meddelande av oss så har vi inte ditt paket.

Sidan uppdaterades: 2020-08-26

Vad är ändrat:


4000