Tullverket

Elektronisk handel (e-handel)

Tullverket arbetar med att införa och ansluta leverantörer till elektronisk handel (e-handel). Det gäller samtliga inköp av både varor och tjänster som berörs av Lagen om offentlig upphandling.

Genom att verka för automatiserade affärsprocesser kan vi gemensamt få en mer effektiv och miljövänlig hantering, vilket är en del av vårt uppdrag enligt förordning (2003:770) om statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte.

Förordning (2003:770) om statliga myndigheters elektroniska informationsutbyte.

Skicka e-faktura

Alla offentliga upphandlingar, inklusive direktupphandlingar, som påbörjas efter den 1 april 2019 omfattas av det nya lagkravet på att skicka e-faktura. Alla leverantörer till offentlig sektor måste skicka e-fakturor som följer den europeiska standarden. Tullverket tar emot fakturor i formaten Svefaktura och PEPPOL.

Observera att vi inte tar emot fakturor via e-post eller PDF.

För att skicka elektroniska fakturor till Tullverket behöver ni ansluta er. Det finns flera sätt att göra detta på.

Anslutning via PEPPOL

Vi önskar att du i första hand skickar elektroniska fakturor via PEPPOL-nätverket.

PEPPOL id: 0007:2021000969

Mer information om PEPPOL

Anslutning via VAN-operatör

Om ditt företag i dag använder en VAN-Operatör för att skicka e-fakturor kan du låta denna förmedla fakturor även till Tullverket.

Dessa uppgifter behöver din VAN-operatör‌


VAN-leverantör

CGI

PartsID/EDI-adress

SE2021000969

Organisationsnummer

 202100-0969

 
För att anslutningen ska fungera behöver vi motsvarande uppgifter från ditt företag. Dessa uppgifter och eventuella frågor angående e-faktura eller anslutning skickas per e-post till ekonomi@tullverket.se.

Fakturaportalen

Leverantörer som inte har möjlighet att skapa en e-faktura i sitt eget system kan registrera sig på Fakturaportalen och där via skapa och skicka e-fakturor till oss.

Fakturaportalen

Uppdaterad: 2019-12-09


4000