Tullverket

Framtida tullhantering och brexit

Vägen fram till ett helt digitalt informationsutbyte

En ny tullagstiftning, den nya tullkodexen, började att tillämpas den 1 maj 2016. Målet med lagstiftningen är att samordna tullhanteringen inom EU som i förlängningen ska bli både enklare, billigare och snabbare.

Utgångspunkten i förändringsarbetet är att all tullhantering ska ske digitalt och att tulladministrationen ska bli enklare för både företag och tullmyndigheter i EU. Förändringsarbetet består av tre delar: ny lagstiftning, nya it-system och standardiserade arbetsprocesser.

Förändringarna kommer att ske stegvis med ambitionen att allt ska vara klart senast vid utgången av år 2025. Här kan du följa arbetet på vägen dit.

Aktuellt


  • GSP och Rex – övergångsperioden förlängs för vissa länder

    De GSP-länder som skulle ha infört Rex sista juni 2020 har möjlighet att begära förlängning till årsskiftet. Detta med anledning av coronaviruset.


  • Systemet för tullbeslut uppdateras

    En ny version av Systemet för tullbeslut, CDS, kommer att driftsättas den 29 juni. Du som brukar logga in i systemet kan då uppleva att det ser något annorlunda ut. Du kommer också att kunna registrera en e-postadress för att få aviseringar när du får något meddelande i systemet.


  • Rapporter från bokföringen för anläggning för tillfällig lagring

    Du som driver en anläggning för tillfällig lagring ska kunna styrka din bokföring när Tullverket begär det. Du ska kunna ta fram uppgifter ur bokföringen och visa upp dessa för Tullverket. Vilka uppgifter Tullverket begär beror på vad vi vill kontrollera.

Sidan uppdaterades: 2020-01-08

Vad är ändrat:


4000