Tullverket

Publicerad:

Nyhet

Nu kan du återkalla en Rex-registrering digitalt

Om du är registrerad exportör (Rex) och vill återkalla din registrering kan du nu göra det digitalt i Systemet för registrerade exportörer.

Helt digital hantering av Rex

Sedan den 15 juni 2021 har du kunnat ansöka digitalt om att bli registrerad exportör (Rex) i Systemet för registrerade exportörer. Där har du också kunnat ansöka om ändring av en Rex-registrering. Däremot har du hittills behövt använda en pappersblankett för att återkalla en registrering.

Sedan den 5 maj 2022 är Rex-flödet helt digitalt. Det betyder att det nu även är möjligt att ansöka om återkallelse av en giltig registrering digitalt.

Du kan också använda systemet för att ansöka om att låta din Rex-registrering omfatta fler varukoder (HS-nr). Möjligheten till digitala ändringar gäller även dig som sedan tidigare har ett Rex som har beviljats via papper.

Sök tillgång till Tullverkets e-tjänster

För att kunna skicka in en ansökan, eller göra ändringar av ett giltigt Rex, behöver både du och det företag du ansöker för ha tillgång till Tullverkets e‑tjänster och rätt behörighet till Rex-systemet. Om företaget inte redan har tillgång till e‑tjänsterna, se till att ansöka om det i god tid. Företagets behörighetsadministratör kan sedan lägga till användare och ge rätt person behörighet till Rex-systemet. Det finns två olika behörigheter till systemet – en läs- och en skrivbehörighet.

Ansök om tillgång till Tullverkets e-tjänster

Systemet för registrerade exportörer (Rex)

Registrera en e-postadress

När du har loggat in i systemet har du möjlighet att ange en e-postadress. Du kommer då att få en avisering via mejl när du får ett meddelande i systemet.

 

Vad är Registrerad exportör (Rex)?

Registrerad exportör (Rex) är ett system som används för att visa ursprung som kan ge förmånsbehandling. Systemet används av EU:s exportörer i flera av de senaste frihandelsavtalen, till exempel med Kanada, Japan och Storbritannien. Som registrerad exportör kan du upprätta deklarationer om ursprung där du intygar varornas ursprung, oavsett värdet på ursprungsvarorna i sändningen.

Tänk på att du alltid behöver ha handlingar som styrker att varorna verkligen är ursprungsvaror. Vilka handlingar du behöver för att styrka ursprunget beror bland annat på om du själv tillverkar exportvaran eller om du är återförsäljare, och på vilken typ av ursprungsregel som gäller för din vara.

Tullverket har möjlighet att gå tillbaka minst tre år i tiden för att kontrollera ursprungsintyg och under denna tid är du skyldig att spara alla handlingar som kan visa att intyget är korrekt. Du som upprättar en ursprungsförsäkran till Japan eller Storbritannien ska bevara en kopia av den och de styrkande handlingarna under minst fyra år.

Styrkande handlingar vid ursprungsintyg

Exportörens ansvar och tullmyndighetens kontroll

Sidan uppdaterades:

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)