Tullverket

2019-11-05

Nyhet

Allt fler tar emot sina tullräkningar digitalt – gör det du också!

Den 1 januari 2020 tas ett antal uppgifter bort ur papperstullräkningen. Vill du ha tillgång till samma uppgifter som i dag bör du ansluta dig till något av våra digitala alternativ. Gör som många andra företag – ta emot tullräkningen digitalt!

I dag innehåller Tullverkets papperstullräkningar och digitala tullräkningar samma uppgifter. Den 1 januari 2020 försvinner dock ett antal uppgifter ur papperstullräkningen. Vill du fortfarande ha tillgång till alla uppgifter bör du ansluta dig till något av våra digitala alternativ för att ta emot tullräkningar.

Varför ska jag ta emot tullräkningen digitalt?

Det finns många fördelar med att ta emot tullräkningen digitalt i stället för på papper:

  • Du kommer även i fortsättningen att ha tillgång till samma uppgifter som i dag.
  • Du kommer åt tullräkningen var du än är.
  • Du får snabbare, säkrare och smidigare information.
  • Du kan hämta din tullräkning samma dag som den ställs ut.
  • Du kan se alla utställda tullräkningar tre år bakåt i tiden.
  • Sist men inte minst – den digitala tullräkningen är bättre för miljön.

Sedan i våras har andelen företag som tar emot sina tullräkningar digitalt ökat med nästan 20 procent. Anslut dig du också!

Läs mer om digitala tullräkningar.

Vi fortsätter att utveckla de digitala tullräkningarna

Tullverket jobbar kontinuerligt med att förbättra de digitala tullräkningarna. Under våren 2019 genomförde vi en enkätundersökning där ett antal företag lämnade synpunkter på hur dagens digitala tullräkning kan bli ännu bättre.

Stort tack till er som tog er tid att besvara enkäten!

Läs frågor och svar om tullräkningar.

Uppdaterad: 2019-11-05