Tullverket

Publicerad:

Pressmeddelande

Ökad risk för konsumenter som e-handlar från länder utanför EU

Ökad risk för konsumenter som e-handlar från länder utanför EU

Ökad e-handel med länder utanför EU - större risk för konsumenter

E-handeln med länder utanför EU ökar. Tullverkets statistik visar på mer än en fördubbling av antalet importdeklarationer sedan 2012. Att som privatperson handla med länder utanför EU innebär flera fallgropar och ställer krav på att vara påläst och vaksam. För den som inte är uppmärksam kan varan som klickades hem billigt i slutändan kosta mångdubbelt mer.


– Många e-handelssajter är otydliga med att man handlar direkt från ett land utanför EU. Helt plötsligt har du som konsument förvandlats till importör. Om du inte är medveten om det kan tull, moms och avgifter komma som en kalldusch, säger Zuher Rajpar biträdande chef för Tullverkets kontrollenhet öst.

Fördubbling av importdeklarationer

Tullverket för statistik över antalet importdeklarationer. En importdeklaration skickas in till Tullverket när varor som är beställda från länder utanför EU kommer till Sverige. En importdeklaration kan innehålla flera beställningar som i sig kan innehålla flera varor. Antal importdeklarationer uppgick 2012 till cirka 2,2 miljoner. Hittills i år är motsvarande siffra 4,7 miljoner – mer än en fördubbling. Anledningen till ökningen bedöms framförallt vara att fler privatpersoner beställer varor på nätet från länder utanför EU.

Zuher Rajpar biträdande chef för Tullverkets kontrollenhet öst

Zuher Rajpar

– Allt finns i dag bara några knapptryck bort på datorn. Samtidigt behöver man veta vad man gör och förstå att den där mobilladdaren som annonserades för 30 kronor i slutänden kanske kostar totalt 130 kronor. Men det handlar inte bara om att man kan överraskas av tull, moms och andra avgifter utan också om säkerhet och konsumenträttigheter, säger Zuher Rajpar.

Risk för osäkra varor

Varor som handlas på nätet från länder utanför EU har inte alltid genomgått samma kvalitetskontroller och i de länder där de produceras kan det finnas andra regelsystem för produkternas konstruktion och säkerhet. När man e-handlar direkt från företag i länder utanför EU har man inte heller samma konsumentskydd, till exempel om man vill reklamera eller lämna tillbaka en vara.

– Det har förekommit att mobilladdare som beställts från länder utanför EU inte varit kvalitetssäkrade utan börjat att brinna när de har använts, säger Zuher Rajpar.

Tänk på det här när du e-handlar:

  • • Säkerställ vart produkten skickas ifrån genom att ta kontakt med företaget. Skickas varan från ett land utanför EU så tillkommer moms, andra administrationsavgifter och eventuell tull.
    • Jämför vad motsvarande vara kostar i Sverige. Som konsument omfattas du av ett konsumentskydd när du handlar varor inom EU.
    • Läs igenom recensioner från andra köpare och notera om det förekommit några kvalitetsbrister.
    • Ta noga reda på om varan räknas som en restriktionsvara i Sverige. Det kan exempelvis röra sig om otillåtna substanser i kosttillskott.
    • Ifrågasätt priset vid riktigt låga och orimliga priser. Marknaden för förfalskade varor är stor.


För mer information kontakta Tullverkets presstjänst, 0771 - 450 590.


Tipsa om smuggling på Tullverkets tipstelefon: 90 114


Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Default värde

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.
4000