2027

 

Maritime National Single Window (MNSW)

Genom Maritime National Single Window (MNSW) införs de nationella delarna av EMSWe (European Maritime Single Window environment) som ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat. I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig för denna kontaktpunkt. De uppgifter som krävs för tulländamål, exempelvis anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring, ska kunna lämnas via denna enda kontaktpunkt.

Införandet planeras i Sverige till kvartal 3 2027. MNSW kommer då att ersätta det system som idag finns i form av Maritime Single Window (MSW). Enligt EMSWe-förordningen är datum för införandet av MNSW den 15 augusti 2025. Analys pågår om vilken påverkan denna förändring i tidplanen kan ha på tullformaliteterna i form av anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring i sjöflödet. Tills vidare används befintlig övergångslösning.

Bevis om varors tullstatus

Pous fas 2 omfattar manifest för tulländamål. Det är ett centralt system där planen är att det ska införas samtidigt med European Maritime Single Window (EMSW) under augusti 2025, men eftersom de nationella delarna i form av MNSW (Maritime National Single Window) blir försenade pågår en analys på EU-nivå av vad detta innebär för Pous fas 2.

Om du som godkänd utfärdare använder fartygsmanifest för att bevisa tullstatus som unionsvaror kan du fortsätta att använda manifestet enligt den nuvarande modellen tills vidare.

Uppgradering tullager

Det tullagersystem som vi införde 2016 behöver uppgraderas för att helt följa uppgiftslämnandet enligt bilaga B i tullkodexen. Analys av denna uppgradering pågår.