Genom Maritime National Single Window (MNSW) införs de nationella delarna av EMSW European Maritime Single Window) som ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat. I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig för denna kontaktpunkt. De uppgifter som krävs för tulländamål, exempelvis anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring, ska kunna lämnas via denna enda kontaktpunkt.
Införandet planeras i Sverige till kvartal 1 2027. MNSW kommer då att ersätta det system som idag finns i form av Maritime Single Window (MSW). Enligt tidigare plan skulle införandet ske den 15 augusti 2025. Analys pågår om vilken påverkan denna förändring i tidplanen kan ha på tullformaliteterna i form av anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring i sjöflödet. Tills vidare används befintlig övergångslösning.
Information om EMSW – Sjöfartsverket
Frågor och svar om EMSW – Sjöfartsverket
Det tullagersystem som vi införde 2016 behöver uppgraderas för att helt följa tullkodexen. Analys av denna uppgradering pågår.
ATA-carneter bygger på två internationella konventioner (ATA-konventionen respektive Istanbulkonventionens bilaga A) som gör det möjligt att förenkla tullformaliteterna i samband med att varor tillfälligt förs in och ut i olika länder. I Sverige utfärdas ATA-carneter av handelskammaren, där Stockholms handelskammare är nationell garantiorganisation.
Den internationella handelskammaren (ICC) har utvecklat ett digitalt system för att ersätta dagens pappershantering. EU:s medlemsstater kommer att ansluta sig till systemet från 2025. Det är inte bestämt när Sverige ska ansluta sig. Papperscarneter kommer fortsatt att existera parallellt under en övergångsperiod till dess att samtliga kontrakterande parter i världen anslutit sig. I vissa fall kommer det därför vara nödvändigt med både papper och elektronisk version.