Tidplan kommande införanden
Inom EU pågår sedan en tid ett förändringsarbete som syftar till att all informationsöverföring mellan företagen och tullmyndigheterna ska ske digitalt. De stora import- och exportsystemen är på plats, men utvecklingsarbetet fortsätter. Tullverkets informerar efter hand om aktuella förändringar och när de förväntas ske. På den här sidan kan du följa arbetet.
Här hittar du information om och länkar till den EU-gemensamma tullagstiftningen.
På gång de kommande åren
I tidslinjen kan du se vilka förändringar som planeras. Observera att tidsangivelserna är ungefärliga.
2025
ICS2 – summarisk införseldeklaration och anmälan av transportmedels ankomst
Importkontrollsystemet ICS2 fas 3 införs under våren 2025. Då ska summariska införseldeklarationer lämnas i det nya importkontrollsystemet ICS2.
För trafik från Norge och Schweiz krävs precis som idag ingen anmälan om transportmedels ankomst eller summarisk införseldeklaration eftersom Norge och Schweiz ingår säkerhetszonen.
Läs om summarisk införseldeklaration, anmälan av transportmedels ankomst och ICS2.
CCI – centraliserad klarering import (standardtulldeklaration)
Centraliserad klarering införs i två faser. Den första fasen omfattar bland annat standardtulldeklaration. Den andra fasen omfattar exempelvis förenklad och kompletterande deklaration samt registrering i deklarantens bokföring. I Sverige införs centraliserad klarering för standardtulldeklaration den 2 juni 2025. Vad gäller fas 2 planerar vi för att denna ska införas i Sverige den 1 september 2026.
Läs om centraliserad klarering import (lägga över på ordinarie sidor med inforuta om tidsplan)
EIDR export – registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export
Registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export, införs under hösten 2025.
Det blir ett krav på fler uppgifter i bokföringen, motsvarande det som gäller för förenklad deklaration. Det blir också ett krav på att lämna en anmälan till Tullverket för varje registrering som görs i bokföringen.
Läs om registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export (lägga över på ordinarie sidor med inforuta om tidsplan)
Summarisk utförseldeklaration och anmälan om återexport
En e-tjänst tas fram för de fall där en exportdeklaration inte ska lämnas och du istället har behov av att lämna en separat summarisk utförseldeklaration.
En e-tjänst tas också fram för anmälan om återexport, exempelvis för varor som befinner sig i tillfällig lagring och ska anmälas till återexport.
Läs om summarisk utförseldeklaration och anmälan om återexport (finns ingen sida med info under framtida tull - lägga inforuta på befintliga sidan om föranmälan export).
NCTS – transiteringssystemet, fas 6
NCTS fas 6 är en vidareutveckling av NCTS fas 5 och innebär att tullmyndigheter har möjlighet att ta emot säkerhets- och skyddsuppgifter via transiteringssystemet NCTS om så beslutas. I Sverige har Tullverket beslutat att säkerhets- och skyddsuppgifter ska lämnas i importkontrollsystemet, ICS2, det vill säga inte i transiteringssystemet.
Införandet av NCTS fas 6 sker under perioden mellan mars och september 2025.
Läs om NCTS (lägga över på ordinarie sidor med inforuta om tidsplan).
Summarisk utförseldeklaration och anmälan om återexport
Pous fas 2 omfattar manifest för tulländamål. Det är ett centralt system där planen är att det ska införas samtidigt med European Maritime Single Window (EMSW) under augusti 2025, men eftersom de nationella delarna i form av MNSW (Maritime National Single Window) blir försenade pågår en analys på EU-nivå av vad detta innebär för Pous fas 2.
Om du som godkänd utfärdare använder fartygsmanifest för att bevisa tullstatus som unionsvaror kan du fortsätta att använda manifestet enligt den nuvarande modellen tills Pous fas 2 produktionssätts.
Läs om Pous (lägga över på ordinarie sidor med inforuta om tidsplan).
2025-2027
Maritime National Single Window (MNSW)
Genom Maritime National Single Window (MNSW) införs de nationella delarna av EMSW European Maritime Single Window) som ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat. I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig för denna kontaktpunkt. De uppgifter som krävs för tulländamål, exempelvis anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring, ska kunna lämnas via denna enda kontaktpunkt.
Införandet planeras i Sverige till kvartal 1 2027. MNSW kommer då att ersätta det system som idag finns i form av Maritime Single Window (MSW). Enligt tidigare plan skulle införandet ske den 15 augusti 2025. Analys pågår om vilken påverkan denna förändring i tidplanen kan ha på tullformaliteterna i form av anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring i sjöflödet. Tills vidare används befintlig övergångslösning.
Information om EMSW – Sjöfartsverket
Frågor och svar om EMSW – Sjöfartsverket
Uppgradering tullager
Det tullagersystem som vi införde 2016 behöver uppgraderas för att helt följa tullkodexen. Analys av denna uppgradering pågår.
Elektroniska ATA-carneter (e-ATA)
ATA-carneter bygger på två internationella konventioner (ATA-konventionen respektive Istanbulkonventionens bilaga A) som gör det möjligt att förenkla tullformaliteterna i samband med att varor tillfälligt förs in och ut i olika länder. I Sverige utfärdas ATA-carneter av handelskammaren, där Stockholms handelskammare är nationell garantiorganisation.
Den internationella handelskammaren (ICC) har utvecklat ett digitalt system för att ersätta dagens pappershantering. EU:s medlemsstater kommer att ansluta sig till systemet från 2025. Det är inte bestämt när Sverige ska ansluta sig. Papperscarneter kommer fortsatt att existera parallellt under en övergångsperiod till dess att samtliga kontrakterande parter i världen anslutit sig. I vissa fall kommer det därför vara nödvändigt med både papper och elektronisk version.
Syfte med den europeiska gröna given
Den europeiska gröna given syftar till att skapa ett renare, hälsosammare, klimatneutralt Europa genom förändringar av vårt sätt att producera och konsumera.