
Publicerad:
Nyhet
Vad gäller nu när driftsättningen av anläggning för tillfällig lagring har stoppats?
Kring årsskiftet beslutade Tullverket att stoppa driftsättningen av den digitala lösningen för anläggning för tillfällig lagring. Men vad innebär det för hanteringen vid anläggningarna fram tills den digitala lösningen är på plats? Vi försöker här reda ut vad som gäller.
Villkoren i tillståndet gäller
Själva tillståndet till anläggning för tillfällig lagring är inte knutet till uppgiftslämningen. Det innebär att alla villkor och kriterier för tillståndet gäller även om det ännu inte finns en digital lösning för uppgiftslämningen.
Läs mer om de villkor och kriterier som är kopplade till tillståndet.
Automatisk bokföring
Att de nya villkoren för tillståndet gäller innebär att kravet på en automatisk bokföring gäller trots att den digitala uppgiftslämningen inte finns på plats. Eftersom det inte finns något MRN-nummer att koppla till en deklaration för tillfällig lagring ska ni i stället göra en koppling till det aktuella IG-numret (inkommande godsnummer). Tullverket kan komma att begära in utdrag från er bokföring och då ska ni snabbt och enkelt kunna visa upp dessa uppgifter.
Läs mer om vilka krav som ställs på bokföringen.
Uppgiftslämning
Fram tills den digitala lösningen är framtagen hanterar du din uppgiftslämning enligt de rutiner ni kom fram till när tillståndet beviljades. Om du är osäker på vad som gäller så läs mer i ert tillstånd.
Sidan uppdaterades: