
Att ta med husdjur
Tala om för tullen om du reser med hund eller katt!
Dessa regler gäller om du ska ta med hundar
eller katter från andra länder inom EU.
Djuret ska ha fått en spruta mot sjukdomen rabies.
Du behöver ett särskilt pass för ditt djur.
Du köper passet hos din veterinär.
En veterinär ska skriva i passet att djuret har
fått en spruta mot rabies.
Sedan måste du veta vad djuret heter.
Djuret ska ha en identitetsmärkning.
Identitetsmärkningen ska stå i passet.
Det betyder att djuret kan ha en tatuering på huden
eller ett mikrochips under huden.
Dessa regler gäller om du ska ta med hundar
eller katter från ett land utanför EU.
Djuret ska ha fått en spruta mot sjukdomen rabies.
Du behöver ett veterinärintyg från Jordbruksverket.
Om du ska resa med ditt djur från EU
till ett land utanför EU och tillbaka igen
ska du ha ett särskilt pass för ditt djur
i stället för intyget.
En veterinär ska skriva
i intyget eller i djurpasset
att djuret har fått en spruta mot rabies.
Sedan måste man veta vad djuret heter.
Djuret ska ha en identitetsmärkning.
Det betyder att djuret kan ha en tatuering på huden
eller ett mikrochips under huden.
Djuret måste flyga till Sverige.
Djuret måste flyga till flygplatsen Arlanda
i Stockholm eller flygplatsen Landvetter i Göteborg.
Du måste alltid stanna och berätta för tullen
att du har en hund eller katt med dig!
Det här gäller när du tar med dig hund
eller katt från Norge
Från Norge får du ta med dig hund eller katt
om djuret har ett pass och är identitetsmärkt.
Och djuret behöver inte ha fått en spruta mot rabies.
Du behöver inte berätta för tullen att du har hund
eller katt med dig.
Om du vill veta mer kan du
sa kontakta Jordbruksverkets kundtjänst,
telefonnummer 0771 - 223 223 eller så kan du
kontakta Tullverkets informationstjänst,
telefonnummer 0771 - 520 520.
Sidan uppdaterades: 2020-01-10
Vad är ändrat: