Tullverket

Framtida tullhantering

Frågor och svar om tullager

Här kan du läsa vanliga frågor och svar som handlar om tullager.

Tullagerförfarandet

Kan brist på plats vara en anledning till att föra bort varor från mitt tullager? Ska jag i så fall justera ner saldot i bokföringen under den tid som varan är bortförd?

Platsbrist kan vara en anledning till att du tillfälligt för bort varor från ditt tullager. Det är viktigt att tänka på att varorna står under tullagerförfarandet även under den tid de är bortförda. Varorna måste föras tillbaka till lagringsanläggningen innan tullagerförfarandet avslutas. Följande måste framgå av bokföringen:

  • vilka varor som är tillfällig bortförda
  • varornas förvaringsplats under denna tid
  • den tidpunkt då varorna kommer att föras tillbaka.

Hur detta ska framgå av bokföringen kan beskrivas på olika sätt och bedöms därför av Tullverket vid tillståndsgivningen.

Hur kommer Tullverket att hantera förstöring?

Det är oklart hur Tullverket kommer att hantera förstöring eftersom frågan fortfarande diskuteras inom EU.

Kommer det att finnas en specifik Excel-mall för granskningsändamål?

En mall för inventeringsprotokoll kommer att tas fram. Eventuellt kommer även en mall för utdrag ur tullagerbokföringen att tas fram.

Hur ska de aktörer som saknar tillstånd till godkänd exportör (UGE-meddelande) att avsluta förfarandet vid återexport? Vad gäller om dessa aktörer till exempel inte hunnit ansöka om tillstånd till förenklad deklaration?

När det gäller avslut av tullagerförfarandet vid export så innebär det återexport.  Till dess Tullverket har exportsystemet på plats måste du avsluta med både en deklaration för återexport och en deklaration för transitering.

Möjligheten att få tillståndet Godkänd exportör upphörde den 1 maj 2016 när den nya tullagstiftningen började tillämpas. De aktörer som har ett sådant tillstånd beviljat kan fortsätta att använda tillståndet fram till dess att det är omprövat, men som längst till den 1 maj 2019. De aktörer som inte har ett giltigt tillstånd och som behöver ha mer information är välkomna att kontakta Tullverket.

Vad gäller vid överföring från ett tullager till ett annat?

Begreppet ”överföring” försvann i och med att den nya tullagstiftningen började tillämpas.  Det nya begreppet för förflyttning av varor inom tullagerförfarandet är ”befordran”. Det är möjligt att göra en befordran mellan två lagringsplatser (godslokalkoder) som omfattas av samma tullagertillstånd.

Om lagringsplatserna har olika tullagertillstånd måste varorna antingen förflyttas med transitering eller hänföras till ett nytt tullagerförfarande där det nya lagret anges som lager-id. Då behöver du även en ny tulldeklaration.

I det sistnämnda fallet kan varorna befordras under det nya tullagerförfarandet.

Finns det någon tidsbegränsning för att lämna en tulldeklaration när mina varor är vid gränsen?

Varorna får inte lämna gränsen innan deklarationen har fått statusen "frigjord". Det gäller även om varorna är på ett tillfälligt lager.

Finns det några planer på att införa någon form av elektroniskt meddelande för att kunna meddela det tillfälliga lagret att standarddeklarationen för hänförande till tullagerförfarandet har fått statusen frigjord? Detta för att slippa manuell hantering (utskriven tulldeklaration via till exempel e-post) mellan deklaranten och tillståndshavaren för det tillfälliga lagret.

Tullverket arbetar för att det ska komma en elektronisk variant i maj 2017, både för system-till-system och för webbtjänsten.

För tillfälligt lager är det viktigt att tänka på att uppgradera systemen när man ska ta emot nya utlämningssedlar. De nya formaten är i XML. Systemen måste alltså under en perioden kunna hantera både EDIFACT och XML.

Tullagerbokföring

 Vad menas med att tullagerbokföringen ska omfatta hela anläggningen?

Ett tullager kan till exempel vara en hel byggnad eller en del av byggnaden. Oavsett vad som utgör ett tullager innebär tillståndet att något definieras som ett tullager. Alla varor som finns inom detta definierade område omfattas av bokföringen.

Det ska alltid finnas en spårbarhet mellan företagets olika affärssystem eller moduler. Det kan variera mellan olika företag vilka referenser som används i deras respektive system. Huvudsaken är att det går att följa ett ärende från ett system till ett annat. Exempel på referens kan vara ordernummer, speditionsnummer, fakturanummer eller HWB-nummer.

Ett annat exempel på olika bokföringar är när tillståndshavaren i sitt affärssystem har hand om lagersaldot för hela sin verksamhet och för anläggningen. Där kan ordernumret motsvara en inkommande sändning och ett MRN-nummer som inte finns med i affärssystemet (tullagerdeklarationen får ett unikt så kallat Master Reference Number, MRN-nummer, i samband med att tullagerdeklarationen får statusen "godtagen").

Genom referensen "ordernummer" är det möjligt att använda tullsystemet, som är en del av den totala bokföringen, för att ta fram tullspecifika uppgifter som till exempel MRN-nummer.

Vad krävs för att lagra unionsvaror och icke unionsvaror på samma anläggning?

Om en du avser att lagra både unionsvaror och icke unionsvaror på samma anläggning måste det godkännas i samband med ansökan om tullagertillstånd. Det räcker att du kan ta fram ett saldo ur bokföringen.

Tullverket har inga särskilda krav, utifrån tullagerperspektivet, på unionsvaror.

För icke unionsvaror (det vill säga varor inom tullagerförfarandet) behöver du däremot kunna hänvisa till ett MRN-nummer för deklarationen.

Det är viktigt är att du vid varje tillfälle kan visa anläggningens varusaldo och varans tullstatus.

Vilka krav ställer Tullverket på tullagerbokföringen?

Tullverket godkänner enbart tullagerbokföringen för den aktuella tillståndshavaren och ger inga generella godkännanden för specifika system.

Läs om kraven på tullagerbokföringen.

Vi har ett affärs- och lagersystem som hanterar alla varor oavsett tullstatus. Detta är integrerat med ett tullagersystem som enbart håller saldo på varor som finns på tullager. Affärssystemet skiljer inte på unionsvaror och icke unionsvaror. Betraktas detta som olika moduler och är det tillåtet enligt den nya lagstiftningen?

Tullverket behöver titta på de individuella förutsättningarna men troligtvis kommer det att godkännas. Vi behöver kontrollera hur kopplingen mellan systemen ser ut, det vill säga hur vi ser att varorna X i tullagersystemet motsvarar varorna X även i affärssystemet.

Vilka elektroniska fält är obligatoriska i bokföringen? Finns det någon lista över dessa?

Vilka fält som ingår och hur man bygger upp bokföringen systemmässigt har Tullverket inga synpunkter på. Tullverket kontrollerar att samtliga uppgifter som krävs finns med. Systemen kan alltså se olika ut för olika aktörer.

Läs mer om kraven på vilka uppgifter som ska ingå i bokföringen.

Tulldeklaration för hänförande till tullagerförfarandet

Kommer ALI och ALE att användas i det nya tullagerförfarandet?

Nej, meddelandena ALI och ALE kommer inte att användas vid hänförande till tullagerförfarandet. 

Meddelandet ALI är ett elektroniskt meddelande för dig som har tillstånd till lokalt klareringsförfarande. Meddelandet ALE är ett elektroniskt meddelande för dig som har tillstånd till lokalt klareringsförfarande.

Tekniska frågor

Kommer det att finnas testscenarion för att få systemet och kunderna godkända för att börja köra? Är det olika för systemleverantörer och för ekonomiska aktörer?

Systemleverantörer ska ta kontakt med EDI-test och fråga efter slutprov.

Andra ekonomiska aktörer ska ta kontakt med EDI-test och fråga efter slutprov för slutkund. 

Kontakta EDI-testfunktionen.

Kommer det att krävas en ny systembeskrivning som ska godkännas av Tullverket innan systemleverantörer kan driftsätta hos kund? 

Normalt ska systembeskrivningarna uppdateras i samband med att en ny funktionalitet läggs till i det godkända systemet. Systemet ska sedan granskas och godkännas av Tullverket. Vi kommer inte att rutinmässigt granska systembeskrivningarna avseende tullager. Godkänt system innebär i det här fallet endast godkända tester.

Tullverket rekommenderar att ni uppdaterar företagets systembeskrivning eftersom vi kan komma att begära in systembeskrivningen.

Läs mer om it-system för tullager.

Finns det något verktyg för XAdES eller bibliotek för XAdES-signering i Java? Vi tänkte använda oss av Java Standard Edition för vårt XML API i övrigt där vi hittat flera stödfunktioner. Vet ni om detta kan vara en framkomlig väg?

I Javas standard finns det tyvärr inget färdigt verktyg för XAdES.

Går det att förtydliga vad det innebär att SignedProperties med tidsstämpeln ska följa standarden XAdES? Räcker det med att skapa SignedProperties-objektet så att det överensstämmer med XML-schemat (XAdES.xsd) och räkna ut digest värde på samma sätt som för KeyInfo och verksamhetsmeddelande-objektet, eller krävs något mer utöver det? De verktyg som vi har tittat på som har specifikt stöd för XAdES tillåter inte att man explicit anger någon transform algoritm för referensen till SignedProperties, krävs det?

Det som används är Basic Electronic Signature (XAdES-BES).  Det räcker med att skapa SignedProperties och räkna ut DigestValue på samma sätt som för KeyInfo. Transform Algorithm måste anges, annars används ”inklusiv” kanonisering. Poängen med exklusiv kanonisering är att signaturen inte påverkas av förändringar i omslutande kuvertering.

Läs mer om Basic Electronic Signature (XAdES-BES)

Finns det några konkreta planer om ett annat överföringsprotokoll än OFTPv2, typ web service?

Inga konkreta planer om annat överföringsprotokoll finns i dagsläget. Tullverket återkommer med mer information.

Är det några större ändringar på de nya specifikationerna? Är de slutgiltiga?

Det finns en ändringslogg i följebrevet där du kan se vilka förändringar som har skett. Ändringarna är inte slutgiltiga.

Hur utförs versionsuppdatering? Anta att fält X per leverans är valfri men blir ändrad vid leverans 3 till att bli obligatorisk. Kommer det stödja att läsa in filer levererade version 2, utan fält X, efter att leverans 3 är implementerad?

Tullverkets beslut om hård uppgradering, eller inte kommer att ske från fall till fall. Det är viktigt att du hänvisar till vilken version du utgår ifrån. Tullverket kommunicerar detta  i samband med versionsuppdateringen.


Hjälpte informationen på sidan dig? *



Jag är



Uppdaterad: 2017-10-16