Vi arbetar för att hjälpa
personer som handlar med varor från andra länder.
Prata med oss på Tullverket om du vill veta mera om
vad som gäller för den vara
som du tänker köpa från ett annat land.
Sverige är medlem i Europeiska Unionen, EU.
Det svenska tullverket är därför också en del av en
europeisk tullunion.
Mellan länder i EU betalar man inga avgifter till Tullverket.
Vi arbetar med att stoppa
personer som handlar med förbjudna varor.
Förbjudna varor är varor som du tar in i landet utan tillstånd.
Det kallas för att smuggla.
De förbjudna varorna kan vara narkotika, vapen,
alkohol och cigaretter.
Tullverket finns vid Sveriges gränser för att hindra smuggling.
Vi på Tullverket arbetar med tulltjänstemän i andra länder
för att stoppa smuggling.
Vi kan behöva din hjälp också. Om du ser eller hör något
som du vill berätta för oss - ring 112 och begär Narkotikatipset!
Vill du vet mer kan du ringa till
Tullverkets informationstjänst,
telefonnummer 0771 - 520 520.
