Priserna kan vara annorlunda.
Ibland kan det vara praktiskt att handla på internet.
Men det finns sådant som du bör tänka på.
Priset kanske inte alltid stämmer.
En del företag skriver inte att du också ska betala för porto
när de skickar dig det du har köpt.
Tänk på att priset kan bli dyrare
än vad du har tänkt dig från början.
Ett exempel är om du köper CD-skivor från USA.
Priset på internet är 1450 kronor.
Men då ska du också betala
för att CD-skivorna ska skickas till Sverige.
Det kostar 50 kronor.
Tullavgiften är 53 kronor.
Momsen är 388 kronor.
Posten tar 100 kronor.
Det blir till sist 2041 kronor.
Inom EU slipper du betala tullavgift.
Om du handlar en vara på internet från ett annat EU-land
slipper du betala tullavgiften.
Men du måste ändå betala
för att få varan skickad till dig med posten.
Vissa varor är förbjudna i Sverige att köpa på internet
eller på postorder.
Du får inte köpa livsmedel från djur, vissa mediciner,
narkotika, vapen eller alkohol.
Vill du vet mer kan du ringa till
Tullverkets informationstjänst,
telefonnummer 0771 - 520 520.
Om du vill komma tillbaka
till första sidan
klickar du på
Lättläst startsida nedan.
